Gambar Hiasan. foto MALAYSIA GAZETTE

NEW DELHI – Sebuah pesawat Airbus, A320 milik AirAsia melakukan pendaratan kecemasan di Lapangan Terbang Antarabangsa Rajiv Gandhi di Hyderabad tengahari ini.

Penerbangan i51543 dari Jaipur ke Hyderabad yang membawa 76 penumpang itu selamat mendarat pada pukul 1.25 tengahari waktu tempatan.

Menyedari berlaku kebocoran minyak, juruterbang mematikan salah sebuah enjin sebagai langkah berjaga-jaga dan pesawat itu mendarat dengan menggunakan sebuah enjin, lapor India Today.

Menurut satu kenyataan: “Pada 26 Mei 2020 pesawat AirAsia (dengan siri pendaftaran) VT-IXC penerbangan i51543 dari Jaipur ke Hyderabad menghadapi isu teknikal dan melaksanakan langkah berjaga-jaga dengan mematikan enjin,”.

“Menguruskan situasi dengan tenang dan profesional, anak kapal mendarat di Shamshabad seperti dijadualkan. Kami melakukan pemeriksaan secara terperinci ke atas pesawat itu, telah memaklumkan kepada DGCA (Directorate General of Civil Aviation), kami sedang membantu siasatan bagi mencari puncanya,” kata wakil AirAsia India. – Agensi