Pekerja kontraktor melakukan kerja-kerja bagi menghalang tanah gelongsor berikutan tanah runtuh melibatkan 7 buah rumah di Taman Kelab Ukay, Bukit Antarabangsa, Selangor. foto AFFAN FAUZI, 30 MEI 2020

KUALA LUMPUR – Pembinaan yang bersambung di Taman Hillview dan berakhir di Bukit Antarabangsa dikhuatiri menjadi punca berlakunya kejadian tanah runtuh sekali lagi di kawasan Bukit Antarabangsa.

Ahli Geologi, Shahir Adnan berkata, dari sudut geomorfologi, struktur Bukit Antarabangsa adalah permatang tirus berorientasi utara-selatan dan merupakan sebahagian daripada permatang utama Banjaran Titiwangsa.

Lokasi permatang ini terletak antara dua lembah yang mana letaknya Jalan Lingkaran Tengah 2 dan Jalan Bukit Antarabangsa.

Dari sudut geologi pula, Bukit Antarabangsa terdiri daripada batu granit sederhana kasar hingga kasar atau lebih dikenali sebagai Granit Kuala Lumpur (berusia Triassic sekitar 200 hingga 250 juta tahun lampau).

Menurut Shahir, berdasarkan kajian di sekitar Bukit Antarabangsa, batuan granit di sini mengalami ricihan dan retakan yang banyak telah mengakibatkan struktur cerun dan tanah tersebut tidak stabil.

Oleh sebab itu, kata Shahril, kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa masih berulang dan tiada kesudahan.

”Kejadian tanah runtuh sekitar Bukit Antarabangsa tidak asing lagi dalam sejarah tanah runtuh di Malaysia. Kejadian yang terpahat dalam ingatan rakyat Malaysia adalah tanah runtuh di Highland Towers yang berlaku pada tahun 1993, meragut 48 nyawa rakyat Malaysia.

”Terdapat lebih daripada 30 kejadian tanah runtuh berlaku di Bukit Antarabangsa antara tahun 1993 hingga sekarang dan antara kejadian yang signifikan adalah kejadian di Taman Hillview pada tahun 2002 mengakibatkan 8 orang mati dan 5 orang cedera.

”Pada tahun 2006, kejadian di Taman Zooview meragut nyawa 4 orang manakala pada tahun 2008 di Taman Bukit Mewah meragut 4 nyawa,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Persoalannya sekarang, adakah penggondolan pokok-pokok dan ubah suai cerun di sekitar kawasan tersebut bukan penyebab kepada malapetaka besar.

Untuk itu, katanya, laporan geologi khusus perlu dilaksanakan dikongsi dengan rakyat, terutama penduduk di sekitar Bukit Antarabangsa.

Tambah Shahir lagi, berdasarkan kajian pada 2019, kronologi gangguan tanah terjadi bermula sekitar tahun 1980-an, yang  mana cerun dipotong, hutan digondolkan dan terbiar selama bertahun-tahun mengakibatkan cerun diubahsuai dan hutan sekunder terbentuk.

“Permukaan bumi di Bukit Antarabangsa hari ini telah diganggu dan diubahsuai menyebabkan tanah dan cerun tidak stabil.

Lantaran itu, beliau mencadangkan kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan mendapatkan pakar-pakar geologi atau kajibumi agar kajian mendalam dapat dijalankan melalui penyiasatan lapangan yang khusus, perincian geologi dan pemetaan struktur mukabumi di Bukit Antarabangsa untuk menyelesaikan masalah ini.

Antara penyelesaian yang boleh dilaksanakan untuk jangka masa pendek adalah dengan menstabilkan cerun, kata Shahril.

Sudut cerun katanya, harus dikurangkan dengan sudut yang sesuai untuk kawasan tropika, sekitar 35 darjah hingga 40 darjah dan setiap cerun mesti dilengkapi dengan sistem saliran permukaan dan juga bawah tanah.

“Di atas permukaan tanah pula, hendaklah ditanam dengan tanaman penutup bumi untuk mengelakkan aliran air deras yang menghakis tanah agar kadar hakisan dapat dikurangkan.

“Sekarang adalah masa untuk bertindak, bukar sekadar melepaskan batuk di tangga dengan lawatan Menteri selama sejam atau dua jam ke kawasan lokasi.

“Harus diingat, kadang kala, sesetengah kawasan itu tidak sesuai untuk pembangunan dan lebih baik dibiarkan dalam keadaan semula jadi,” katanya.

Dalam kejadian awal pagi semalam, kira-kira 40 penghuni tujuh buah rumah diarahkan mengosongkan kediaman masing-masing ekoran kejadian tanah runtuh di Taman Kelab Ukay, Bukit Antarabangsa.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi itu, kebanyakan rumah terlibat mengalami keretakan akibat tanah runtuh.

Beberapa kenderaan penduduk di kawasan rendah turut dihempap pokok namun tidak ada insiden kematian dan kecederaan dilaporkan berlaku. – MalaysiaGazette