LEIPZIG, GERMANY - DECEMBER 16: Timo Werner of RB Leipzig celebrates after scoring his team's third goal during the Bundesliga match between RB Leipzig and 1. FSV Mainz 05 at Red Bull Arena on December 16, 2018 in Leipzig, Germany. (Photo by Boris Streubel/Bongarts/Getty Images)

LONDON – Chelsea akhirnya menarik nafas lega apabila penyerang RB Leipzig, Timo Werner melengkapkan perpindahannya ke Stamford Bridge dengan memeterai kontrak selama lima tahun dengan yuran perpindahan bernilai £45 juta.

Pemain skuad kebangsaan Jerman itu menjadi pemain kedua yang direkrut oleh Chelsea bagi menghadapi saingan musim 2020/21 selepas mereka berjaya membawa masuk pemain lincah, Hakim Ziyech dari Ajax Amsterdam.

Werner menjadi topik hangat sejak kebelakangan ini susulan minat mendalam yang ditunjukkan Chelsea yang bersetuju untuk mengaktifkan klausa pelepasan bagi merealisasikan impian The Blues untuk memperkuatkan jentera serangan mereka.

Bercakap kepada laman sesawang rasmi kelab Liga Perdana Inggeris itu, pemain berusia 24 tahun itu mengakui beliau amat gembira dapat menyertai Chelsea.

”Saya sangat gembira dapat menandatangi kontrak bersama Chelsea, ia merupakan detik yang membanggakan dapat menyertai kelab hebat seperti ini.

”Sudah tentu saya mahu mengucapkan terima kasih buat RB Leipzig, kelab tersebut dan para penyokong untuk empat tahun yang hebat ini. Anda semua akan sentiasa ada dalam hati saya.

”Saya tidak sabar untuk menikmati musim hadapan bersama rakan sepasukan yang baharu, pengurus baharu dan sudah tentunya penyokong Chelsea. Bersama-sama kita menikmati masa hadapan yang cemerlang buat kita semua,” ujar Werner lagi.

Werner hadir ke London dengan reputasi sebagai peledak 93 gol dan mencipta 40 bantuan jaringan dalam 157 penampilannya bersama RB Leipzig.

Dia dilaporkan akan terus bersama RB Leipzig menghadapi baki saingan Bundesliga dan akan bersama Chelsea pada bulan hadapan.