KUALA LUMPUR – Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Edmund Santhara terus memberi tumpuan menyelesaikan isu-isu berkaitan Projek Perumahan Rakyat (PPR).

Jika minggu lepas, beliau turun padang melihat permasalahan serta kebimbangan yang menghantui warga PPR di Sri Tioman 1 di Wangsa Maju, semalam beliau melawat PPR Sri Langkawi 1.

Edmund dan beberapa pegawai kanan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) juga meninjau isu-isu di lokasi tersebut.

Ahli Parlimen Segamat itu berkata, ia bukannya perkara asing bagi beliau mendekati permasalahan rakyat terutamanya golongan tidak berkemampuan.

Malah katanya, beliau lebih gemar turun padang untuk melihat sendiri sebelum mencari penyelesaian jangka panjang untuk sesuatu permasalahan.

Edmund meluang masa selama beberapa jam dengan penduduk PPR Sri Langkawi 1 bagi mendapatkan gambaran yang lebih jelas tentang masalah mereka.

“Di PPR ini saya dapati banyak juga isunya. Antara yang saya lihat termasukan pembersihan longkang yang pastinya penting bagi mengelakan daripada musibah lain termasuk penyakit.

“Juga baik pulih parit rosak, bonggol jalan, pintu-pintu seperti tempat tong sampah, TNB dan sebagainya.

“Isu sampah juga telah diambil kira oleh saya lebih-lebih lagi sejak akhir-akhir ini saya sememangnya agak prihatin dan tegas dalam menangani hal berkaitan sampah terutamanya longgokan sampah di merata tempat sekitar KL ini.

“Kawasan parkir terutamanya untuk motorsikal juga perlukan perhatian dengan keadaan daif ketika ini, juga baik pulih serta cantikan sedikit taman permainan kanak-kanak. Keadaan cat di PPR ini juga agak suram.

“Mungkin ada kalanya perkara-perkara ini nampak ‘kecil’ bagi segelintir pihak tetapi yang tinggal di sini, masalah-masalah ini sebenarnya sangat besar dan menimbulkan kebimbangan saban hari,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Beliau juga sempat menyumbang RM5,000 bagi tujuan gotong royong termasuk mengecat semula kediaman tersebut dalam masa terdekat.

Edmund turut mengarahkan pihak berwajib melebarkan jalan dalam kawasan perumahan, menambahbaik parkir motosikal, mengganti penutup longkang serta mengadakan kawalan pintu pagar dari stesen LRT.

Selain itu beliau turut mengarahkan penambahbaikan lampu gazebo serta pemasangan bollard untuk menghalang pemandu meletak kenderaan di atas penutup longkang. – MalaysiaGazette

Nasib warga PPR Sri Tioman 1 dapat perhatian Edmund Santhara