Hagia Sophia bangunan ikonik di Istanbul, Turki. foto Agensi

ISTANBUL – Majlis Negara Turki akan memutuskan jika Hagia Sophia yang terletak di sini boleh dijadikan masjid.

Dibina pada abad keenam atas perintah Maharaja Byzantium Justinian I, ia merupakan katedral (gereja) terbesar di dunia selama hampir 1,000 tahun.

Tapak Warisan Dunia Unesco itu diubah menjadi masjid ketika Kerajaan Uthmaniyyah menawan kota berkenaan pada tahun 1453, tetapi menjadi muzium pada tahun 1930-an.

Ia mungkin menjadi masjid lagi jika mahkamah bersetuju.

Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan meminta perubahan itu dilakukan semasa perhimpunan pilihan raya tahun lalu.

Umat Islam di Turki telah lama menuntut supaya Hagia Sophia dijadikan masjid tetapi anggota pembangkang sekular telah menentang langkah tersebut.

Usul tersebut telah mendorong kritikan antarabangsa, daripada kalangan pemimpin agama dan politik di seluruh dunia.

Ketua Gereja Ortodoks Timur menentang langkah tersebut, begitu juga dengan Yunani – tempat tinggal berjuta-juta pengikut Ortodoks.

Menteri Kebudayaan, Lina Mendoni telah menuduh Turki menghidupkan kembali “sentimen nasionalis dan agama yang fanatik”, dengan menegaskan Warisan Dunia Unesco itu tidak boleh diubah tanpa mendapat persetujuan oleh jawatankuasa antara kerajaan sendiri.

Timbalan Pengarah Unesco, Ernesto Ottone Ramirez bersetuju bahawa persetujuan yang lebih luas diperlukan, dalam temu bual dengan akhbar Yunani Ta Nea.

Badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu itu telah menulis surat kepada Turki mengenai cadangan itu, tetapi belum mendapat maklum balas.

Bangunan ikonik berkubah itu terletak di daerah Fatih di Istanbul, di tebing barat Bosporus.

Justinian I memerintahkan pembinaan besar-besaran katedral itu pada tahun 532.

Struktur itu kemudian dikenali sebagai Constantinople – adalah ibu kota Empayar Byzantine, juga dikenal sebagai Empayar Rom Timur.

Para jurutera membawa bahan-bahan binaan dari seberang Mediterranean.

Hagia Sophia yang dibina sebagai sebuah katedral bagi penganut Kristian Ortodoks, kemudiannya diubahsuai menjadi sebuah masjid oleh Kerajaan Uthmaniyyah pada tahun 1453. – MalaysiaGazette