Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR – Ketua Pembangkang secara berkias mengkritik Tun Dr. Mahathir Mohamad dan penyokong Pakatan Harapan (PH) yang menyokong bekas Perdana Menteri itu.

“Seperti berlaku sebelum ini, letak jawatan sesuka hati tanpa rujukan kepada sesiapa, kucar-kacir kita, langgar prinsip dan juga manifesto.

“Semangat dalam PH jangan dirungkai. Perkukuhkan PH. DAP, Amanah dan PKR harus mantap. Tak boleh lagi biarkan seolah-olah kita ini terdedah, masih lagi menyerah tengkok (leher) kita, diheret ke sana ke sini, pecah belah, gaduh, kemudian ikut suka nak calon siapa (jadi Perdana Menteri), bagi pandangan begitu begini…,” kata Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Presiden PKR.

Beliau berkata demikian dalam sesi siaran langsung di laman Facebook Pakatan Harapan malam tadi.

Anwar juga menegaskan perbezaan pendapat antara parti-parti dalam PH berhubung isu calon Perdana Menteri mewakili pakatan itu tidak menyebabkan gabungan mereka terjejas.

Beliau turut menggesa sebarang usaha ‘tegur-menegur’ dan ‘serang-menyerang’ di peringkat akar umbi dihentikan ia mengganggu pendirian parti-parti dalam PH.

“Saya ingin jelaskan dalam mesyuarat PH dari awal, bukan sahaja wakil PKR tetapi juga Amanah dan DAP tidak pernah pertikai mandat rakyat 2018 dan janji peralihan kuasa hanya kerana berlaku perbezaan pendapat tentang soal calon Perdana Menteri.

“Ini tidak harus dijadikan isu untuk jejaskan hubungan, walaupun di peringkat bawah kadang-kadang ada sedikit tegur menegur dan serang-menyerang.

“Saya harap ia dihentikan kerana ini mengganggu pendirian kita dalam PH,” katanya.

Anwar turut menegaskan PH tidak boleh menerima masuk mana-mana pemimpin berfikiran lapuk, jumud dan kepompong lama dalam gerakan reformasi dibawa pakatan itu.

“Kalau kita terus bersekongkol kerana hanya hendak berpaut kepada kuasa, kita nampaknya telah meninggalkan prinsip dan landasan ini semata-mata kerana kita rasa tidak ada pilihan.

“Kita tidak akan hidup tanpa kuasa. Kita sudah hidup berjuang tanpa kuasa. Kita harus ada keyakinan untuk pastikan program ekonomi yang lebih inklusif,” ujarnya.- MalaysiaGazette

3 Komen

  1. sedar diri pun (ada yg tersirat) nak ambil hati…sebelum ini asyik menyalahkan pihak lain Merampas kUASA…sendiri gantung diri tapi orang lain yang dituduh. RAKYAT MUAK dgn permainan politik NAFSU KOTOR kamu berdua dan penyokong tegar kamu.FIKIRKAN yang mana lebih mulia ada Manifesto tapi KHIANAT MANDAT RAKYAT…berbanding tanpa Manifesto berjuang tanggungjawab rakyat dan Prihatin Negara.

  2. Jangan hangat2 tahit ayam bang non.madey tu bapak ular sawa.kuat auta belitnya.baru sekarang kamu nak sedar ke?

Comments are closed.