Foto Instagram Nabila Huda.

KUALA LUMPUR – Pelakon Nabila Huda sudah tidak sabar dengan gelagat segelintir masyarakat yang suka membuang sampah sesuka hati di depan gerai makanannya, Waroeng Isabella.

Nabila menyifatkan sifat pengotor yang diamalkan oleh individu itu disebabkan kurangnya didikan awal pada usia kanak-kanak sehingga mereka menjadikan perkara itu satu kebiasaan.

“Sekarang ni saya nak cakap, kenapa korang tak boleh nak buang tabiat suka buang sampah merata-rata?

“Sebagai ibu bapa, kita kena didik anak daripada kecil untuk buang sampah dalam tong sampah.

“Bukan kita makan burger, koyakkan sos cili tu dan buang ke luar kereta.

“Ya Allah apalah bodoh sangat ni,” katanya dalam satu rakaman video di Instagram miliknya.

Pelakon drama Dendam Aurora ini turut menasihati orang ramai agar tidak membuang pelitup muka (mask) yang sudah dipakai di tempat awam.

Nabila berkata, seseorang individu tidak memerlukan pendidikan yang tinggi untuk mengamalkan kebersihan malah perkara ini merupakan asas dalam kehidupan.

“Korang tak rasa geli ke jalan kat tempat yang banyak sampah? Korang tahu tak rasa dia macam kotor sangat tau berjalan di tempat yang bersepah.

“Memang la kita nak kena pakai mask untuk keselamatan diri tapi janganlah buang mask tu merata-rata, campak dekat tepi jalan.

“Kenapa dengan korang ni? Biarlah kita tak belajar tinggi tapi jangan bodoh.

“Benda macam ni sepatutnya tak perlu beritahu, boleh kir sendiri,” jelasnya.

Nabila turut memberitahu dia akan memasang kamera litar tertutup (CCTV) untuk mengenal pasti mana-mana individu yang melakukan perkara sama itu.

Jelasnya, dia tidak teragak-agak untuk berkongsi rakaman tersebut di Instagramnya supaya rakyat Malaysia dapat melihat identiti pelaku yang gemar membuang sampah sesuka hati.

“Saya dah jumpa dah idea macam mana nak selesaikan masalah ni.

“Saya akan pasang CCTV dekat luar kedai saya jadi mesti CCTV tu akan rekod setiap kejadian kereta parking, orang buang sampah apa semua kan.

“Jadi bila saya dah dapat rakaman CCTV tu saya akan keluarkan di Instagram saya orang-orang yang buang sampah meratarata.

“Jadi, dia tak boleh lari. Dia akan tengok gambar dia sendiri yang sedang buang sampah merata-rata di Instagram @kupu_kupu.

“Satu Malaysia nampak betapa buruknya perangai dia,” katanya. – MalaysiaGazette.