Kerosakan bangunan di bandar pemberontak dekat Nairab, Idlib, Syria. foto Reuters

IDLIB, Syria – Kes pertama koronavirus disahkan berlaku di barat laut Syria barat laut, menurut seorang wakil pembangkang, sekaligus menimbulkan ketakutan jika wabak itu sampai ke kem pemindahan kubu pemberontak.

“Kami dukacita untuk mengumumkan kes pertama koronavirus, menjangkiti pekerja kesihatan di salah satu hospital” di wilayah barat laut Idlib, kata Maram al-Sheikh.

Ketua pejabat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) di Gaziantep Turki, Mahmoud Daher, mengesahkan seorang doktor Syria lelaki berusia 30-an yang bekerja di sebuah hospital di bandar Bab al-Hawa di sempadan Syria-Turki dijangkiti dengan koronavirus itu.

“Dia disyaki dijangkiti Covid-19,” dan ujian positif disahkan pada hari Khamis.

“Sebelum ini tiada ada kes di barat laut Syria hingga pagi ini,” kata Daher, yang mengesahkan kes pertama Covid-19

Mereka yang bersentuhan dengan pesakit telah menjalani ujian saringan dan dikuarantin serta mesyuarat tergempar akan diadakan, katanya dalam satu kenyataan di Twitter.

Kumpulan bantuan telah bersiap-siap selama berbulan-bulan untuk mencegah wabak tersebut di barat laut Syria, yang mana gencatan senjata yang rapuh telah menyebabkan serangan rejim yang disokong oleh Rusia terhadap wilayah Idlib.

Wilayah yang dikuasai oleh pemberontak itu menampung sekitar tiga juta orang, tinggal di kem-kem pemindahan setelah dipaksa meninggalkan rumah mereka selama perang sembilan tahun di Syria.

Daher mengatakan penemuan kes pertama itu membimbangkan mengambil kira keadaan di lapangan.

”Kami perlu bekerja keras dengan semua pihak berkuasa dan penyedia perkhidmatan di lapangan untuk memastikan tidak ada penularan Covid-19 lebih lanjut. Jika tidak, ia mungkin menjadi masalah yang nyata.”

Syria secara rasmi mencatatkan 372 kes coronavirus, termasuk 14 kematian di kawasan yang dikuasai pemerintah.

Di timur laut yang dikuasai Kurdi, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengesahkan enam kes termasuk satu kematian. – MalaysiaGazette