KUALA LUMPUR – Bank Malaysia, Singapura dan Filipina mempunyai kualiti aset terbaik dalam kalangan rakan serantau, dengan pinjaman tidak berbayar di bawah 2%, kata Moody’s Investors Service.

Agensi penarafan itu berkata, keadaan ekonomi dan kredit yang mencabar akibat Covid-19 akan membebani kualiti aset dan keuntungan bank ASEAN dan India, katanya dalam laporan bertajuk “Banks in Asean and India face increasing headwinds amid the pandemic”.

Moody’s berkata, bank-bank menghadapi pinjaman bermasalah yang tinggi dan keuntungan yang lebih rendah, tetapi kebanyakannya menggunakan modal yang cukup untuk menahan risiko kredit yang lebih tinggi.

Eugene Tarzimanov, Naib Presiden dan Pegawai Kanan Kredit Moody’s berkata, di ASEAN dan India, penurunan penarafan bank pada tahun 2020 didorong oleh bank-bank India, setelah penurunan kedaulatan pada bulan Jun.

”Majoriti bank-bank di wilayah ini berada dalam kedudukan baik penarafan meskipun prospek negatif saham adalah tinggi untuk penilaian bank,” katanya.

Moody’s menjangkakan kualiti aset dan keuntungan akan merosot daripada tahap baik pada tahun 2019 dalam kebanyakan sistem perbankan.

Dan sementara langkah-langkah sokongan kerajaan akan mengimbangi beberapa tekanan pada bank, mereka tidak akan sepenuhnya menyingkirkan kesan negatif, katanya.

Namun, kata Moody’s walaupun prospek mencabar, majoriti bank-bank mempunyai modal yang mencukupi serta dana dan kecairannya akan tetap kukuh dan stabil pada tahun 2020-21.

Misalnya, pengawal selia di India, Thailand dan Vietnam telah mengenakan dividen bank, kredit positif bagi bank, sementara bank terbesar akan terus mendapat keuntungan daripada aliran masuk deposit kerana mereka dilihat sebagai tempat selamat pada tempoh tekanan.

Sementara itu, Moody’s menjangkakan Kadar Keluaran Dalam Negara Kasar kebanyakan ekonomi ASEAN dan India akan menguncup pada 2020 dan beransur pulih pada 2021.

Agensi itu menambah, kelonggaran penutupan dan penyambungan semula aktiviti ekonomi akan menjadi faktor utama menyokong pemulihan. – MalaysiaGazette