Mohd Puad Zarkashi
Mohd Puad Zarkashi

KUALA LUMPUR – Orang Melayu patut berbangga kerana menjadi satu-satunya bangsa yang memiliki dua tulisan iaitu rumi dan Jawi.

Oleh itu, budaya dan tamadun Melayu ini perlu dihormati seperti mana menghormati budaya dan tulisan kaum lain, kata Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Dr Mohd Puad Zakarshi melalui hantaran di Facebook.

Justeru kerajaan mesti tegas mempertahankan keputusan Kabinet mengenai jawi kerana ia jelas untuk “memperkasa” dan “memartabatkan” tulisan jawi sebagai tamadun orang Melayu.

Mohd Puad melahirkan rasa terkilan kerana segelintir rakyat Malaysia yang pemikirannya begitu rasis menolak hari Jumaat sebagai Hari Jawi.

”Ada yang mengatakan kita akan kembali ke zaman naik unta. Ada menuduh kita mahu mengArabkan Malaysia. Ada yang biadap mencadangkan supaya “Hari Jumaat sebagai Hari Makan Babi”.
”Seoran netizen menyindir iaitu pada hari Jumaat dia akan makan babi, minum arak sambil menulis Jawi.
“Begitu rasis sekali komen mereka,” ujarnya sedangkan terangnya Jawi adalah tamadun orang Melayu.

Ia juga adalah tulisan bahasa Melayu selama hampir seribu tahun sebelum tulisan rumi diterima sebagai tulisan rasmi Bahasa Kebangsaan,” katanya. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Aku sokong martabatkan jawi. Cuma cara gomen promosi tu mcm tak kena. Promosikan la ia sbg satu instrumen ilmiah, malah tulisan ibunda bangsa lain pun promosi kan sekali atas dasar ilmu. Jumaat hari utk tulisan ibunda Malaysia – jawi, tamil dan tulisan cina, apa salahnya. Xyah tunjuk darah pahlawan sgt aih.

Comments are closed.