BANGKOK – Korea Selatan, yang merupakan pusat rantaian bekalan global untuk teknologi dan elektronik, gagal mengikuti rentak beberapa pelanggan terbesarnya.

Hasilnya nilai pasaran Apple Inc, Microsoft Corp atau Amazon.com Inc masing-masing melebihi modal pasaran bagi semua syarikat di bursa saham Korea Selatan.

Jumlah modal pasaran firma Korea Selatan sekitar AS$1.4 trilion pada hari Jumaat lalu, data yang dikumpulkan oleh Bloomberg berbanding AS$1.7 trilion untuk Apple.

Microsoft dan Amazon masing-masing bernilai sekitar AS$1.5 trilion.

Perbandingan serius berlaku kerana penanda aras Kospi Indeks sedikit berubah tahun ini, berbanding kenaikan 31% saham pembuat iPhone, 29% untuk firma perisian dan 60% untuk gergasi e-dagang.

Saham Samsung Electronics Co, syarikat terbesar Korea Selatan dan 10 pembekal teratas untuk Apple dan Amazon telah menurun sekitar 3%.

“Korea Selatan mempunyai pasaran domestik yang cukup kecil dan kita tidak dapat menetapkan standard global atau menguasai pasaran seperti yang dilakukan oleh syarikat Amerika Syarikat atau China.

“Jadi tidak peduli seberapa hebat model perniagaan yang dibuat oleh syarikat perisian Korea – misalnya, semua orang tahu Naver dan Kakao adalah syarikat yang baik – sukar untuk mendapatkan penilaian yang baik kerana ada batasan pertumbuhan mereka kerana pasaran domestik yang kecil,” kata Seung Hoon Lee, ketua ekuiti DB Asset Management di Seoul.

Pada AS$269 bilion, nilai pasaran Samsung sedikit lebih tinggi satu per enam daripada Apple.

Pendapatan pengeluar jenama Galaxy tahun lalu kira-kira satu pertiga daripada syarikat Amerika Syarikat, mencerminkan peranannya sebagai pembekal produk margin rendah, seperti cip memori, selain menjadi salah satu pembuat telefon terbesar di dunia dan elektronik pengguna.

Nilai pasaran Apple pertama kali mengatasi Korea Selatan Inc pada 29 Januari, dengan Microsoft menyusul kira-kira seminggu kemudian.

Sementara Amazon, setelah bolak-balik, bernilai lebih baik sejak 30 Jun, data yang dikumpulkan oleh Bloomberg menunjukkan.

Indeks Teknologi Maklumat MSCI Korea, yang terdiri daripada firma perkakasan seperti Samsung Electronics, Samsung SDI, LG Display Co dan SK Hynix Inc, turun sekitar 0.2% tahun ini berbanding kenaikan 21% dalam Indeks Teknologi Maklumat MSCI USA. – MalaysiaGazette