Juan Tang. foto Agensi

SACRAMENTO – Seorang penyelidik warga China yang berada dalam tahanan Amerika Syarikat atas tuduhan penipuan visa muncul di Mahkamah Persekutuan di Sacramento, California.

Juan Tang didakwa di hadapan Majistret AS Deborah Barnes dan diperintahkan untuk ditahan hingga perbicaraan pada 10 Ogos ini.

Penahanan itu dibuat kerana Tang didakwa berisiko untuk terbang.

Bagaimanapun, peguam belanya berusaha untuk mendapatkan jaminan.

Tertuduh sebelum ini berlindung di konsulat China di San Francisco setelah ejen-ejen persekutuan menemu ramahnya di University of California di Davis mengenai dakwaan dia berbohong mengenai perkhidmatan ketenteraannya.

Setakat ini pihak berkuasa belum lagi menjelaskan bagaimana dia boleh ditahan pada minggu lalu.

Kementerian Luar China pula mendakwa kes ini sebagai ‘pendakwaan politik’.

Jabatan Kehakiman minggu lalu memaklumkan tuduhan terhadap Tang dan tiga saintis lain yang tinggal di AS., dengan mengatakan mereka berbohong mengenai status mereka sebagai anggota Tentera Pembebasan Rakyat China.

Kesemua mereka didakwa dengan penipuan visa.

Pendakwa raya mengatakan Tang berbohong mengenai hubungan ketenteraannya dalam permohonan visa pada Oktober lalu ketika dia bersiap untuk bekerja di University of California, Davis dan sekali lagi semasa wawancara FBI pada bulan Jun.

Ejen menemui gambar Tang yang berpakaian seragam tentera dan meninjau artikel di China yang mengenal pasti kaitannya dengan tentera kata pendakwa raya. – MalaysiaGazette