JAKARTA- Polis Indonesia menahan 400 individu yang berdemonstrasi membantah Rang Undang-Undang Cipta Kerja di Jakarta hari ini.

Sekurang-kurangnya 60 orang peserta dan enam anggota polis cedera dalam demonstrasi berhampiran Istana Presiden yang telah berlangsung sejak tiga hari lalu.

Video-video menunjukkan peserta-peserta demonstrasi menjerit, membaling batu, memecahkan bangunan dan membakar harta awam bagi membantah undang-undang baharu yang dikatakan menindas hak pekerja itu.

Pihak polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata dan meriam air bagi menyuraikan orang ramai.

Para pengkritik melihat rang undang-undang baharu yang digelar penduduk tempatan sebagai undang-undang omnibus itu akan menghapuskan sebahagian hak pekerja serta hak masyarakat pribumi dan perlindungan alam sekitar.

Mereka turut mendakwa undang-undang tersebut dibawa ke Parlimen secara terburu-buru tanpa berunding dengan kesatuan sekerja terlebih dahulu.

Presiden Joko Widodo sebelum ini berkata, undang-undang berkenaan bermanfaat untuk mencipta peluang pekerjaan baharu, mereformasi undang-undang, mengurangkan kerenah birokrasi dan menarik pelaburan asing.- Agensi

 

1 Komen

  1. Yg di tahan itu yg menjadi provokator merusak fasilitas awam di balik semua itu ada politik yg menunggangi dan membiayai untuk membuat kegaduhan dalam negara

Comments are closed.