Foto Mirror.co.uk

THAILAND – Lipan dikatakan menjadi punca bekas juara Muay Thai maut akibat komplikasi gigitan haiwan itu yang mengakibatkan pendarahan yang teruk.

Dokmaipa Por Pongsawang, 52, yang terkenal dengan tumbukan dan tendangan kiri yang padu pada zaman kegemilangan meninggal di Hospital Kalasin, Thailand.

Pengarah hospital, Pramuan Thaingamsilp, anak perempuan mangsa telah memaklumkan bapanya digigit lipan atau dikenali sebagai ‘takhap’ sebelum ini di bahagian kaki kiri.

Jelas anaknya, Dokmaipa tidak mendapatkan rawatan lanjut sebelum dia berasa menggigil kesakitan dan pening sebelum koma.

Pramuan berkata Dokmaipa menghidap diabetes, menyebabkan lebih banyak komplikasi berlaku dan menyumbang kepada kematiannya.

Sementara itu, Dokmaipa yang dilahirkan dalam keluarga Muay Thai di wilayah Roi Et menjadi petinju ketika berusia sembilan tahun.

Dia dikenali dengan kekuatan tendangan luar biasa di bahagian kiri yang membolehkan dia memenangi enam perlawanan di stadium tinju Lumpini dan Ratchadamnoen.

Pada tahun 1996, Dokmaipa mengambil keputusan bersara dan menjadi jurulatih, sebelum menjadi pengawal peribadi (bodyguard) di Macau.

Dia kembali ke Thailand beberapa tahun lalu dan bekerja sebagai pekerja perbandaran di tempat tinggalnya, Kalasin. – MalaysiaGazette