Tong-tong yang menempatkan lebih 1 juta tan air yang tercemar dari loji nuklear Fukushima Daiichi. foto Agensi

TOKYO – Kerajaan Jepun memutuskan untuk melepaskan air terawat yang mengandungi bahan radioaktif dari loji nuklear Fukushima Daiichi ke laut, lapor agensi berita Jiji.

Keputusan rasmi dijangka dibuat dalam bulan ini, kata laporan itu.

Cadangan itu bakal menghentikan tujuh tahun perdebatan mengenai cara membuang air yang digunakan untuk menyejukkan stesen janakuasa yang terjejas teruk dalam bencana gempa bumi dan tsunami pada tahun 2011.

Awal tahun ini, sebuah jawatankuasa kecil pemerintah melaporkan bahawa melepaskan air ke laut atau menguapnya adalah “pilihan realistik.”

Nelayan dan penduduk tempatan menentang pembebasan air tersebut ke laut kerana dikhuatiri pengguna akan menjejaskan aktivit laut di kawasan berhampiran. Korea Selatan, ketika pada saat ini larangan import makanan laut dari kawasan itu dilaksanakan.

Selain itu, banyak pihak telah berulang kali menyuarakan kebimbangan mengenai kesan alam sekitar.

Tokyo Electric telah mengumpulkan lebih dari satu juta tan air yang tercemar sejak kilang itu lumpuh akibat gempa bumi dan tsunami yang berlaku pada tahun 2011.

Air tersebut telah dirawat menggunakan sistem pemprosesan cecair canggih, atau ALPS, untuk membuang kebanyakan bahan cemar, selain daripada tritium yang kurang beracun dan disimpan di dalam tangki di premis kemudahan tersebut.

Tetapi, ruang dijangka habis pada musim panas 2022, dengan air yang tercemar meningkat sekitar 170 tan sehari.

Sehingga September tahun ini, Tokyo Electric telah mengumpul sejumlah 1.23 juta tan air yang tercemar itu dalamĀ  mengisi 1,044 tangki.

Ketua Pengarah Agensi Tenaga Atom Antarabangsa Rafael GrossiĀ  semasa lawatannya ke kilang itu pada bulan Februari berkata, pelepasan air yang tercemar ke laut itu memenuhi standard amalan global dalam industri ini.

Ini adalah cara biasa untuk melepaskan air di loji tenaga nuklear di seluruh dunia, katanya. – MalaysiaGazette