Mohamed Azmin Ali. foto AFFAN FAUZI, 23 OGOS 2020.

KUALA LUMPUR – Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa berbohong secara terang-terangan termasuk kepada Yang Dipertuan Agong (YDPA) demi hasratnya mahu menjadi Perdana Menteri.

Ketua Penerangan Perikatan Nasional, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menyesali sikap Ketua Pembangkang yang memilih untuk menyemai kebencian ketika mengaku kepada seluruh dunia dia telah memperoleh ‘majoriti yang meyakinkan dan hebat di Parlimen’ untuk membentuk kerajaan baharu dan mahu Perdana Menteri (PM), Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk meletakkan jawatan.

“Ini jelas merupakan perbuatan individu gila kuasa yang didorong oleh motif ego dan beranggapan hak seolah-olah jawatan PM adalah hak kelahirannya,” katanya dalam kenyataan malam ini.

Menurut Mohamed Azmin, kemarahan parti pembangkang mengenai negara akan menjadi diktator sekiranya keadaan darurat ekonomi diisytiharkan adalah tindakan melulu dan tidak bertanggungjawab.

Beliau yang juga Menteri Kanan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri menyeru semua pemimpin politik untuk bergabung dengan rakyat dan pemerintah pada saat yang sangat mencabar ini.

Mereka perlu bersatu dalam memerangi wabak Covid-19 yang belum pernah terjadi sebelum ini dan mengetepikan kepentingan politik dan kepentingan lain untuk kebaikan kesihatan, kesejahteraan dan kemakmuran negara, katanya.

Terdahulu, Mohamed Azmin berharap semua pemimpin bersatu bersama-sama dengan rakyat menangani penularan pandemik.

Dalam keadaan pandemik yang semakin buruk dengan kes-kes yang melonjak  di seluruh dunia termasuk Malaysia, kerajaan telah berusaha untuk menanganinya.

Sejak lonjakan kes yang luar biasa dengan permulaan gelombang ketiga, Majlis Keselamatan Negara yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri telah bermesyuarat setiap hari tanpa gagal selama 24 hari terakhir.

“Bersama dengan pakar kesihatan kita, angkatan bersenjata dan anggota keselamatan dalaman serta penasihat ekonomi, Perdana Menteri telah menyediakan kepemimpinan yang tegas yang mempertimbangkan secara aktif bukan hanya langkah-langkah darurat jangka pendek tetapi rancangan jangka sederhana hingga jangka panjang untuk menangani krisis secara holistik.

Kerajaan juga akan terus memberikan semua sokongan kepada angkatan bersenjata dan polis kita untuk melakukan rondaan di sempadan dengan berkesan.

“Pada masa yang sama, mereka harus diberi kuasa melalui proses perlembagaan untuk melakukan tindakan cepat terhadap semua ancaman termasuk pendatang tanpa izin yang berisiko tinggi menyebarkan Covid-19 atau penyakit berjangkit lain.

Dalam keadaan seperti ini, adalah wajar dan tepat untuk semua pihak bersatu di belakang usaha mengurangi dan melandaikan lekuk Covid-19 sambil memastikan gangguan minimum terhadap ekonomi, katanya.- MalaysiaGazette

10 Komen

  1. Dia ni pun jenis tak sedar diri. rasa hebat. ibarat ayam, berkokok serata kampung, ekor bergelumbang tahi.

  2. Tapi yg pasti dia lebih hebat dari orang yg diatas… Habuk pun tarak. Takat sembang kedai kopi boleh laaa… Lagi kesian

  3. Anwar mcm musa aman di sabah. Penggoncang.. Matlamat yg di atas gugur jatuh, tak semesti penggoncang di dapat rasa buah. Yg pasti kau jemin turut jstuh. Saper pm di persilakan..

  4. Statement bodoh.

    Jika AI menipu atau xcukup majoriti, tak kan PM nak cadang darurat. Klu nak berpolitik dan mengejar jawatan sekali pun, manganese ler nak kelirukan rakyat….cukup ler klu kau .org saya yg tolol

  5. Sistem demokrasi kita cuba di permainkan sehingga ada yang sanggup berbohong pada YDPA untuk mengaut kekayaan negara. Kita bagitahu Agong kita ada majoriti bukan dia tahu …. begitu agaknya kiraaan Anwar. Hantar je surat maka Malaysia ini aku yang punya.
    Itu sebab hanya undi tidak percaya di parlimen saja patut diikuti.
    Sebab ada manusia mcm Nuar yang akan hantar surat kosong mempersenda sistem demokrasi kita. Dah nak kena layan semua surat layang akhirnya.

  6. Atok nak jd PM kali ke3 xgila
    Nko siap mengkhianat parti xgila
    Abah mengkhinat nak jd PM xgila
    Kuli nak buat undi xpercaya xgila
    Nuar aje yg gila nak jd PM
    Semua gila laaa bahlol

  7. apabila SI GILA kuasa melepaskan SI GILA kuasa dari penjara…inilah akibat nya rakyat merana kerana politik tamak kuasa…seelok elok nya Agung suruh sprm siasat kedua2 si GILA kuasa ini…kerana mereka inilah negara porak peranda….

  8. anwar tak sengaja berbohong tu . dia pun kena main oleh kawan baik masa dahulu2. tak sangka pula kena tipu. kesiannnn dia

Comments are closed.