Gambar hiasan

Saudara Pengarang,

Menjelang Disember 2020, rakan-rakan persekolahan saya yang dilahirkan pada tahun 1960 akan berusia  60 tahun.

Tetapi anda tentu pernah mendengar frasa 60 adalah 40 yang baru?

Walaupun itu mungkin keterlaluan, ini bertujuan untuk menyoroti fenomena sebenar kesihatan dan jangka hayat kita yang semakin meningkat.

Dengan kemajuan dalam perubatan moden, kadar merokok yang lebih rendah dan gaya hidup yang lebih sihat, tahun-tahun aktif dan produktif kita dapat berkembang hingga ke 70-an dan seterusnya, in syaa Allah.

Bagaimana kita memilih untuk menggunakan masa “tambahan” ini akan ditentukan oleh keadaan semasa dan keutamaan kita untuk masa depan.

Bagi sesetengah orang, usia 60-an adalah masa untuk bersantai dan berehat.

Bagi yang lain, prospek persaraan tidak ada dalam kamus kehidupan mereka. Sama ada masalah realiti kewangan atau keperluan psikologi untuk menjadi produktif, kehadiran berterusan dalam tenaga kerja adalah kenyataan bagi lebih daripada mereka yang berusia 60+.

Bagi kebanyakan dari kita, keutamaan kita berubah seiring bertambahnya usia.

Hidup untuk berpesta dan kegembiraan, atau yang disebut “bekerja untuk hujung minggu” perlahan-lahan memberi jalan untuk bekerja pada hujung minggu dan akhirnya berusaha menuju persaraan.

Dalam mencapai usia 60-an, ramai dari kita yang sudah beransur perlahan.

Masalah kesihatan, sama ada pada kita sendiri, pasangan atau ibu bapa kita sering berperanan dalam hidup kita pada masa ini.

Kunci untuk membuat perubahan hidup yang berjaya dalam usia 60-an adalah bersiap sedia untuk menghadapi cabaran mental dan kewangan yang mungkin akan anda hadapi.

Sebarang perubahan hidup yang besar datang dengan cabaran psikologi yang tersendiri.

Apabila perubahan itu berlaku pada usia 60-an. terdapat beberapa masalah psikologi yang sangat perlu diperhatikan.

Sebilangan masalah ini nampak jelas dan kita mudah mengenalinya.

Sebagai contoh, kita semua pernah mendengar seseorang berkata “Apabila saya bersara, saya tidak tahu apa yang akan saya lakukan sepanjang masa tersebut“.

Cabaran lain pula adalah lebih halus dan sukar untuk diukur seperti kemurungan dan kegelisahan.

Bahkan perubahan hidup yang positif boleh menyebabkan tahap kegelisahan kita meningkat.

Bagi manusia, tindak balas semula jadi terhadap setiap peristiwa perubahan hidup yang besar adalah peningkatan kegelisahan.

Gejala dan keparahan akan berbeza-beza dari seorang ke orang lain, tetapi anda semestinya mengharapkan tahap kegelisahan anda meningkat dengan perubahan kehidupan yang besar pada usia 60-an.

Buat rutin baru untuk menggantikan yang lama, inilah sebab kita harus mempunyai hobi!

Pilih hobi yang mempunyai komponen fizikal dan sosial untuknya. Aktiviti fizikal dan sosial akan membantu menurunkan tahap kegelisahan.

Malah kita yang paling gembira-bertuah menjadi mudah tertekan semasa peristiwa besar.

Sebenarnya, apabila ketika bersara, mengubah karier atau bahkan memulakan pengembaraan urusan baru, kegelisahan dan kemurungan dapat berjalan seiring.

Walaupun setiap orang mengalami ¬†kegelisahan dan kemurungan setiap hari atau “menjadi kebiasaan”, ia akan menjadi masalah apabila episod ini menjadi teruk, atau bertahan lebih lama daripada beberapa hari.

Pada ketika itu, ia berubah menjadi situasi yang mengancam nyawa.

Terdapat pertimbangan kewangan yang sangat unik untuk dipertimbangkan semasa membuat perubahan hidup yang besar pada usia 60-an.

Bergantung pada keadaan anda, ketika bersara, menukar kerjaya atau memulakan urusan anda sendiri, kemungkinan pendapatan anda akan terkesan.

Sebahagian daripada membuat perubahan hidup yang berjaya pada usia 60 tahun adalah menjangkakan dan merancang acara-acara ini supaya anda tidak terlepas perhatian.

Sama ada anda menukar karier, memulakan perniagaan atau bersara, perubahan hidup yang besar pada hakikatnya sangat menekankan.

Perkara yang hebat dalam menjadi tua adalah kita mempunyai kelebihan pengalaman.

Kita telah melalui peristiwa yang mengubah hidup dan dapat menjangkakan beberapa masalah yang akan di hadapi.

Dengan memperolehi maklumat yang baik, bersiap sedia dan membuat rancangan rapi, ia akan memastikan bahawa anda dapat mengubah hidup anda pada usia 60 tahun dan merasa gembira dengan diri sendiri.

Azizi Ahmad, pembaca MalaysiaGazette