Seorang penduduk Marikina memegang bekas plastik ketika air banjir melanda.- Gambar CNN Filipina.

MANILA- Sekurang-kurangnya enam orang mati dan 10 yang lain hilang setelah Taufan Vamco melanda di Filipina sejak dua hari lalu.

Memetik laporan CNN Filipina, seorang mangsa berusia 68 tahun dan 70 tahun adalah antara mereka yang terbunuh.

Lebih daripada 180,000 mangsa pula dipindahkan.

Taufan Vamco, disebut sebagai Ulysses di Filipina setara dengan taufan Kategori 2, menurut Pentadbiran Perkhidmatan Atmosfera, Geofisika, dan Astronomi Filipina (PAGASA).

Ia membuat melanda kali pertama pada pukul 11 ​​malam waktu tempatan dekat Patnanungan, Quezon sebelum terus bergerak ke arah barat, membuat pendaratan kedua di Luzon.

Menurut PAGASA, ribut telah menyebabkan banjir dan ribut dua hingga tiga meter dan hujan boleh menyebabkan tanah runtuh.

Persekutuan Antarabangsa Palang Merah dan Bulan Sabit Merahmendapati kesan ribut di Luzon menimpa 1.6 juta orang yang sama yang dipengaruhi oleh Topan Goni sebelum itu.

Vamco adalah ribut kelima yang memberi kesan kepada Filipina hanya dalam masa tiga minggu.

Lebih teruk ia berlaku dalam keadaan barisan hadapan di negara itu juga berdepan dengan penularan pandemik Covid-19.

Setiausaha Dalam Negeri Filipina, Eduardo Año dipetik oleh Philippine News Agency berkata, operasi mencari dan menyelamat sedang berlangsung di seluruh Luzon terutama di daerah-daerah yang terjejas di Cainta, Montalban, dan San Mateo di Rizal dan Metro Manila, khususnya di Kota Marikina, yang telah menderita dari banjir.

Menurut PAGASA, pusat ribut bergerak jauh dari Filipina dan menuju ke Vietnam.- MalaysiaGazette