Pengawal Keselamatan Sekolah Kebangsaan Bangsar, Maniam Sundaraj melekatkan notis ‘Perintah Tutup Premis’ dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) susulan peningkatan kes Covid-19 semasa tinjauan lensa Malaysia Gazette di Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI, 19 OKTOBER 2020

Saudara Pengarang,

Laporan terkini memetik “Guru tertekan kerana sekolah ditutup, kata kumpulan pendidikan”

Penutupan sekolah susulan wabak Covid-19 memberi kesan kepada guru serta pelajar. (mungkin juga ibubapa).

Guru pastinya tertekan untuk memastikan tiada pelajar yang ketinggalan, ditambah dengan arahan kerja dari rumah dan pembelajaran dalam talian yang mengganggu keseimbangan kerja dan kehidupan guru.

Guru dijangka bersedia 24 jam setiap hari sepanjang minggu dan ibu bapa hanya bergantung pada guru dan meletakkan harapan tinggi kepada mereka.

Guru yang berdedikasi dan bertanggungjawab, terutama mereka yang tidak mahir dengan digital, juga akan berasa tertekan dalam menyediakan bahan pengajaran dalam talian. Masih ada lagi pendidik guru yang tidak mahir? Jawapannya , Ya!

Kementerian Pendidikan (KPM) dan Kementerian Pengajian tinggi perlu mempunyai sistem komprehensif yang merangkumi kesejahteraan semua kumpulan pendidik.

Kerap sudah golongan pendidik memaklumkan bahawa mereka terpaksa  menggunakan wang sendiri untuk menyediakan bahan pembelajaran kepada pelajar, peralatan yang mencukupi, seperti komputer dan pencetak. Siapa peduli?

Kos bahan, kuota Internet dan penggunaan gajet sendiri adalah untuk membantu pelajar, namun masih ada yang berkata usaha itu tidak cukup.

Jangkaan kualiti pengajaran terganggu. Kelas fizikal membolehkan pendidik mengajar sambil menunjukkan isi pelajaran dan memantau perkembangan pelajar. Tetapi sekarang, sukar bagi guru untuk menilai peningkatan murid.

Ternampak juga paparan di media sosial (seperti Facebook , Instagram) komen dan paparan “Aduuuhh, bilalah sekolah nak buka”, “Jiwanya, akak tidak boleh terus melakukan ini.”

Ramai di antara kita sekarang merasa bimbang dengan apakah kita akan menghantar anak-anak kita kembali ke sekolah, secara giliran, atau terus berada di rumah.

Perintah Pergerakan Kawalan ada yang dilonggarkan; maka rasanya ‘perintah pergerakan ke sekolah’ boleh di usahakan. Pihak berkenaan seharusnya perlu mencari jalan untuk menjadikan pembukaan semula dengan selamat.

Ada juga kedengaran pandangan dan pendapat dari kumpulan pendidik bahawa “pembelajaran bersemuka tatap muka, pengajaran secara langsung dengan guru memberikan persekitaran terbaik untuk perkembangan keseluruhan anak, termasuk memenuhi keperluan perkembangan sosial, emosi, dan intelektual pelajar,” pembelajaran secara langsung akan disambung semula dengan langkah keselamatan yang dipertingkatkan.

Walau bagaimanapun, ibu bapa yang tidak selesa dengan anak mereka boleh memilih pembelajaran dalam talian. Bukankah itu satu rancangan yang baik?

Dalam penelitian ramai,  risiko jangkitan atau kematian Covid-19 kepada kanak-kanak di bawah 18 tahun, adalah kecil, namun semua berasakan adalah lebih baik mengambil langkah berjaga-jaga. Ramai juga yang bersimpati dengan risiko kepada pendidik.

Scott Atlas, mantan ketua neuroradiologi di Pusat Perubatan Universiti Stanford, mengatakan dalam wawancara baru-baru ini, “Hampir tidak ada risiko untuk kanak-kanak mendapat sesuatu yang serius atau mati akibat penyakit ini.” Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit baru-baru ini mengeluarkan kenyataan mengenai pentingnya sekolah dibuka semula.

Menghantar anak-anak ke sekolah secara langsung; selagi pelajar dan pendidik guru mengikuti protokol, berlatih menjauhkan diri sosial, dan memakai topeng muka – nampaknya pilihan paling sihat bagi semua, bagi pertumbuhan pendidikan anak-anak kita, kesejahteraan sosial, dan mental dan kesihatan emosi, . Adakah anda bersedia dengan pilihan ini?.

Tetapi, sesuai dengan betapa gementarnya kita ketika ini, ramai  membatalkan rancangan itu kerana lonjakan kes, dan mengatakan bahawa enam minggu pertama sekolah akan menjadi maya.

Ini mungkin bukan keputusan terbaik. Ramai yang sudah menjangkakannya. Enam minggu ini akan diikuti oleh enam minggu lagi dan berikutnya. Ini tidak dapat dikekalkan. Mungkin ramai bersetuju jika sekolah dibuka semula dengan kaedah selamat dan berhati-hati,

Azizi Ahmad, pembaca Malaysia Gazette

2 Komen

  1. Buka sekolah vernakular pribumi Iban, Kadazan, Melanau, Bidayuh, Bajau, dan Dayak lebih berhak dapat tetapi sesen pun belum dapat berbanding Cina Keling mesti pulangkan semua wang peruntukan sekolah vernacular termasuk bunganya sekali barulah ada bukti keadilan kesamarataan okay. Dengan Pak Pandir politikus kemaruk undi pendatang bolehlah hangpa katok.

  2. Bagi pendapat saya selaku ibubapa pelajar pembukaan semula tempoh persekolahan pada ketika kes penularan wabak covid-19 ni masih meningkat adalh tidak wajar dn mendatangkn risiko tinggi kpd semua golongan pelajar d seluruh negara.. pembelajaran secara online harus di teruskn dn segala masalah yg timbul spt rangkaian Internet d seluruh kawasan yg melibatkn pelajar harus dn mesti di buat oleh kerajaan… mna2 sekolah d pedalaman yg munkin agak jauh dri pekan2 kecil atau daerah d seluruh negara seharusnya kerajaan melalui kementerian pendidikan harus berusaha utk menyelesaikn permasalahan pelajar… kerana susah mna pun harus ada penyelesaian terhdp masalah tersebut jikalau kerajaan yg ada bertanggungjawab kepada kebajikan rakyat dn para pelajar d seluruh negara tanpa mengira kaum, agama dn budaya masing2

Comments are closed.