KUALA LUMPUR – Fitch Ratings telah menurunkan penarafan penerbit mata wang asing dan tempatan jangka panjang (IDR) Petroliam Nasional Bhd (Petronas) kepada “BBB +” daripada “A-“, dengan prospek yang stabil.

Semakan penarafan itu menyusuli selepas penurunan IDR kepada “BBB +” daripada “A-” pada 4 Disember lalu, dengan tinjauan stabil.

Ini adalah kali pertama agensi penarafan itu menurunkan peringkat kedaulatan negara sejak Krisis Kewangan Asia 1997/98.

Agensi penarafan antarabangsa itu juga mengesahkan penarafan IDR mata wang asing jangka pendek Petronas kepada F1 dan menurunkan penarafan hutang dan hutang tidak bercagar kanan mata wang asing Petronas yang diterbitkan Petronas Capital Limited dan dijamin oleh Petronas kepada BBB+ daripada A-..

Menurutnya, IDR Petronas dikekang oleh oleh IDR Malaysia sesuai dengan kriteria penarafan entiti berkaitan kerajaan.

Ini kerana, Petronas dimiliki 100 peratus oleh kerajaan, sekali gus mempunyai pengaruh besar terhadap dasar operasi dan kewangannya.

Dalam pada itu, profil kredit bebas (SCP) dinilai ‘aa-‘, lebih kukuh daripada pemiliknya, mencerminkan profil kewangan syarikat yang sangat teguh, operasi minyak dan gas berskala besar dan bersepadu.

Fitch berkata, Petronas mewakili lebih 15 peratus pendapatan kerajaan Malaysia dalam tempoh lima tahun lalu.

”SCP Petronas kekal kerana Fitch menjangkakan syarikat akan mengekalkan profil kewangannya yang kukuh walaupun terdapat kemerosotan ekonomi dan gangguan berikutan wabak Covid-19.

”Kami menganggarkan volume hulu Petronas turun sekitar 4% pada tahun 2020 kerana permintaan yang lebih lemah.

“Kami menjangkakan jumlah penjualan gas asli cair, petroleum hiliran dan petrokimia turun sebanyak 2% hingga 3% pada tahun 2020 dan mengharapkan pemulihan ekonomi secara beransur-ansur untuk menyokong pemulihan permintaan produk gas dan petroleum dengan jumlah kembali ke tahap pra-pandemik 12-18 bulan ke depan, walaupun risiko penurunan tetap ada,” katanya.

Sementara itu, Fitch menjangkakan pendapatan Petronas sebelum faedah, cukai, susut nilai, dan pelunasan (EBITDA) turun sekitar 40% pada tahun 2020 daripada RM87.4 bilion pada tahun 2019, dipengaruhi oleh permintaan yang lebih rendah, harga minyak dan gas yang rendah dan peluasan produk yang lemah.

“Akibatnya, defisit aliran tunai Petronas (FCF) selepas perbelanjaan modal dan dividen akan lebih besar pada tahun 2020, walaupun rancangan untuk mengurangkan perbelanjaan modal tahun ini bagi mengurangi impak,” katanya.

Walaupun menjangkakan Petronas akan mengekalkan kedudukan tunai bersihnya selama empat tahun akan datang, FCF negatif akan mengurangkan baki tunai bersihnya.

“Meskipun FCF negatif akan meningkat pada tahun 2020, kami mengharapkan pembayaran dividen yang lebih rendah pada tahun 2021 untuk menyokong pengembalian FCF ke tahap 2019 walaupun jumlah produk serupa dan harga yang lemah. Kami menganggarkan FCF Petronas sedikit negatif dan neutral selepas itu, “katanya.

Fitch menjangkakan perbelanjaan modal tahunan kumpulan sekitar antara RM45 bilion hingga RM50 bilion selepas 2020, didorong terutamanya oleh pelaburan hulu, yang sangat penting untuk menghentikan penurunan pengeluaran di ladang minyak dan gas domestik Petronas dan mendorong pertumbuhan di luar negara.

Agensi penarafan ini turut mengunjurkan pembayaran dividen Petronas jatuh pada tahun 2021, berikutan pendapatan yang lebih rendah akibat pandemik koronavirus pada tahun ini.

‘”Kerajaan membenarkan Petronas mengurangkan dividen untuk mengekalkan profil kewangannya. Oleh itu, Fitch menganggarkan dividen akan meningkat kepada sekitar RM24 bilion hingga RM26 bilion pada tahun 2022-2023, bergantung kepada harga minyak mentah, pelaburan dan kesan terhadap profil kewangannya,” ujarnya. – MalaysiaGazette