Putera Harry dan isterinya, Meghan Markle. foto Agensi

BRITAIN – Putera Harry dan Meghan Markle bekerjasama dengan badan amal makanan ‘World Central Kitchen’ bersama tukang masak terkenal untuk memberi makanan kepada masyarakat yang dilanda bencana di seluruh dunia.

Pasangan ini dan Yayasan Archewell serta Jose Andress bersama-sama mewujudkan pusat bantuan masyarakat.

Pusat ini akan menjadi pusat kekal yang berfungsi jika terjadi kecemasan seperti bencana alam bagi membantu mereka yang memerlukan dan turut berfungsi sebagai pusat pengedar makanan di sekolah dan klinik perubatan.

Menurut Putera Harry dan Meghan Markle dalam kenyataan media, “Kesihatan masyarakat bergantung pada kemampuan kita untuk berhubung dengan sesama manusia,”

“Walaupun negara dalam kesulitan, Chef Andres dan pasukannya memiliki ketekunan luar biasa di World Central Kitchen dan sentiasa bersedia bekerja tanpa lelah dalam membantu antara satu sama lain” katanya lagi.

Empat pusat pertama yang disenaraikan akan dibuka pada tahun 2021 ialah  di Pulau Dominica Caribbean, yang dilanda oleh taufan Maria dan Irma pada tahun 2017.

Seterusnya, pusat kedua akan dibina di Puerto Rico, yang juga dilanda ribut.

Badan amal itu akan meminta sokongan daripada kumpulan lain untuk membina lebih banyak pusat bantuan masyarakat di seluruh dunia. – MalaysiaGazette