Gambar hiasan
SINGAPURA – Harga minyak meningkat pada hari Isnin dengan jangkaan bahawa OPEC dan pengeluar sekutu dapat mengekalkan pengeluaran pada tahap semasa pada bulan Februari ini kerana wabak koronavirus masih menimbulkan kebimbangan ke atas permintaan pada separuh pertama tahun ini.
Minyak mentah Brent untuk bulan Mac berada pada AS$52.42 setong, naik AS$0.62 atau 1.2%, pada 0348 GMT sementara minyak mentah West Texas Intermediate Amerika Syarikat (AS) untuk Februari meningkat AS$0.55 atau 1.1%, kepada AS$ 49.07 setong.
Ketua Setiausaha Organisasi Negara Pengeksport Petroleum (OPEC), Mohammad Barkindo berkata, sementara permintaan minyak mentah dijangka meningkat sebanyak 5.9 juta tong sehari kepada 95.9 juta tong tahun ini namun melihat banyak penurunan risiko permintaan pada separuh pertama 2021.
“Kita dalam baru muncul selepas melakukan pengurangan yang ketara, kehilangan pekerjaan yang besar dan kemusnahan permintaan minyak mentah terburuk yang pernah berlaku,” katanya.
Harga minyak pada tahun lalu diniagakan sekitar 20% di bawah purata harga tahun 2019, masih pulih dari kesan langkah-langkah pengekangan ekonomi global yang dikenakan untuk memerangi Covid-19 yang telah mengurangkan permintaan bahan bakar, walaupun pengeluar utama dunia bersetuju untuk mencatatkan penurunan output sepanjang tahun.
OPEC dan pengeluar sekutu termasuk Rusia, sebuah kumpulan yang dikenali sebagai OPEC+, memutuskan dalam pertemuan bulan lalu untuk meningkatkan pengeluaran sebanyak 500,000 tong sehari pada bulan Januari, menjangkakan peningkatan permintaan dan bersetuju untuk bertemu setiap bulan untuk mengkaji pengeluaran. – MalaysiaGazette