Mahmoud Abbas. foto Agensi

BATULMAQDIS – Selepas 16 tahun terpilih, Presiden Mahmoud Abbas mengumumkan pemilihan presiden dan Parlimen yang akan diadakan pada musim bunga dan musim panas.

Pengumuman itu dilihat sebagai sebahagian daripada usaha untuk mengatur penempatan rakyat Palestin yang terpecah-pecah dan memperbaiki hubungan dengan Washington di bawah pentadbiran Joe Biden.

Keputusan presiden untuk mengadakan undian pemilihan Majlis Perundangan Palestin yang sudah lama tidak berfungsi akan berlangsung pada 22 Mei 2021, diikuti dengan pemilihan presiden pada 31 Julai.

Abbas, 85, pemimpin Fatah, parti utama Palestin, dipilih pada awal tahun 2005 setelah kematian Yasser Arafat.

Kali terakhir rakyat Palestin memilih, a tidak berakhir dengan gembira.

Pada tahun 2006, sebuah parti pesaing yang mewakili Hamas, mengalahkan Fatah dalam pemilihan Majlis Perundangan, menyebabkan krisis kuasa selama satu setengah tahun.

Amerika Syarikat dan sebahagian besar Barat menolak untuk bekerjasama dengan kerajaan kesatuan kerana Hamas dianggap sebagai organisasi pengganas, tidak akan menerima tuntutan antarabangsa seperti melepaskan keganasan dan mengakui kewujudan hak Israel.

Perang saudara singkat antara kedua-dua kumpulan berlaku di wilayah pesisir Gaza, berakhir pada bulan Jun 2007, dengan Hamas merebut untuk menguasai kawasan itu setelah mengarahkan pasukan tentera untuk setia kepada Abbas dan membatasi kekuasaannya ke beberapa bahagian di Tebing Barat yang diduduki.

Tetapi Abbas tidak menyatakan sama ada beliau akan menarik diri daripada bertanding, sekali gus pengumuman pemilihan disambut dengan keraguan kerana sebelum ini Abbas memaklumkan tidak akan menyertai pilihan raya lagi.

Sedangkan beberapa tahun lalu, Abbas mengumumkan tidak mahu dicalonkan lagi. – MalaysiaGazette