Assadollah Assadi. foto Agensi

ANTWERP – Seorang diplomat Iran disabitkan dengan kesalahan mengebom perhimpunan besar di Perancis yang diadakan oleh kumpulan pembangkang yang diusir.

Assadollah Assadi, 49, yang bekerja di kedutaan Iran di Vienna, dijatuhi hukuman penjara 20 tahun oleh mahkamah di Antwerp di Belgium.

Ini adalah kali pertama seorang pegawai Iran menghadapi tuduhan seperti itu di Kesatuan Eropah sejak revolusi 1979.

Tiga individu lain turut didapati bersalah. Mereka ditahan semasa operasi bersama yang disertai oleh polis Jerman, Perancis dan Belgium.

Puluhan ribu orang menghadiri perhimpunan pada bulan Jun 2018 di luar Paris, termasuk peguam Donald Trump, Rudy Giuliani.

Keputusan itu dikeluarkan beberapa minggu setelah Presiden Joe Biden memasuki pejabat, dengan Iran berharap beliau akan membatalkan beberapa sekatan yang diperkenalkan oleh Donald Trump.

Perancis mendakwa Kementerian Perisikan Iran merancang serangan tersebut dan bertindak balas dengan membekukan aset dua pegawai kanan Iran.

Teheran menegaskan plot itu palsu.

“Keputusan itu menunjukkan dua perkara: seorang diplomat tidak memiliki kekebalan terhadap tindakan jenayah … dan tanggungjawab negara Iran dalam apa yang boleh menjadi pembunuhan,” kata peguam pendakwa Georges-Henri Beauthier kepada Reuters di luar mahkamah. – MalaysiaGazette