Lapangan Terbang Abha, Arab Saudi. foto Agensi

DUBAI – Pergerakan Houthi yang berpihak kepada Iran di Yaman mendakwa mereka telah melakukan serangan dron di Lapangan Terbang Abha di Arab Saudi pada hari Rabu.

Tentera sekutu yang dipimpin Arab Saudi sebelum ini mendakwa serangan itu menyebabkan berlaku kebakaran pada pesawat awam.

Jurucakap tentera Houthi, Yahya Sarea berkata, empat dron digunakan dalam serangan yang menurutnya menyerang lapangan terbang Abha, di selatan Arab Saudi, pada petang Rabu.

Pergerakan Houthi di Yaman secara berkala melancarkan dron dan peluru berpandu ke Arab Saudi, yang kebanyakannya berjaya dipintas di Riyadh.

Beberapa serangan sebelum ini telah menyerang Lapangan Terbang Antarabangsa Abha yang berkedudukan sekitar 120 km (75 batu) dari sempadan Yaman.

“Percubaan untuk mensasarkan Lapangan Terbang Abha adalah jenayah perang dan membahayakan nyawa pelancong awam,” kata pernyataan gabungan itu, sambil menambah pesawat itu berada di darat pada masa itu dan kebakaran dapat dikawal.

Sarea mengatakan serangan itu sebagai tindak balas terhadap serangan udara dan tindakan lain di Yaman oleh gabungan itu.

Awal hari Rabu, tentera sekutu itu memaklumkan telah memintas dan memusnahkan dua dron bersenjata yang dilancarkan oleh Houthi kepada orang awam di Arab Saudi.

Terdahulu pada hari Ahad dan Isnin, tentera sekutu berkata, pihaknya juga memintas dron Houthi yang menuju ke Arab Saudi. – MalaysiaGazette