Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak meningkat untuk sesi kedua berturut-turut pada hari Khamis, dipacu oleh kemungkinan pengeluar OPEC+  tidak meningkatkan pengeluaran pada pertemuan penting pada hari Jumaat.

Selain itu, sitausi itu turut disokong oleh penurunan inventori bahan bakar Amerika Syarikat (AS).

Niaga hadapan minyak mentah Brent bertambah AS$0.11 atau 0.2%, kepada AS$ 64.18 setong, pada 0148 GMT, setelah naik lebih dari 2% pada hari Rabu.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) AS tidak bergerak kepada AS$ 61.28 setong.

Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutunya (yang dikenali sebagai OPEC+), mempertimbangkan untuk melancarkan pengurangan pengeluaran ke bulan April dan bukannya meningkatkan output kerana pemulihan permintaan minyak tetap rapuh akibat krisis koronavirus, kata sumber-sumber OPEC+.

Pasaran menjangkakan OPEC+ akan mengurangkan pengeluaran minyak sekitar 500,000 setong sehari dari bulan April.

“OPEC (atau OPEC +?) sedang bertemu untuk membincangkan perjanjian pembekalannya sekarang. Ini menaikkan jangkaan pemotongan bekalan, yang juga mendorong pasaran, ”kata ANZ dalam nota penyelidikannya.

Stok minyak mentah AS melonjak dengan catatan lebih daripada 21 juta tong minggu lalu ketika penapisan merosot ke paras terendah sepanjang masa disebabkan cuaca beku di Texas yang mengakibatkan gangguan bekalan elektrik terjejas. – MalaysiaGazette