Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak melonjak lebih daripada AS$ 1 setong pada hari Jumaat, mencapai tahap tertinggi dalam hampir 14 bulan, selepas OPEC dan sekutunya bersetuju untuk tidak meningkatkan bekalan pada bulan April kerana menunggu pemulihan permintaan yang lebih besar di tengah-tengah wabak koronavirus.

Niaga hadapan minyak mentah Brent untuk Mei meningkat kepada AS$ 68 setong pada hari Jumaat, tahap yang tidak dilihat sejak 8 Januari 2020.

Kontrak itu naik sebanyak AS$1.09, atau 1.6%, kepada AS$67.83 setong pada 0730 GMT, dan berada di landasan yang tepat untuk keuntungan hampir 3% dalam seminggu.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) Amerika Syarikat (AS) pula meningkat sebanyak AS$0.93 atau 1.5%, kepada AS$ 64.76 setong setelah mencapai paras tertinggi AS$ 64.94 pada awal sesi.

Kedua-dua kontrak melonjak lebih dari 4% pada hari Khamis setelah Organisasi Negara-negara Pengeksport Petroleum dan sekutu, bersama-sama disebut OPEC+, melanjutkan pengurangan pengeluaran minyak hingga April tetapi memberikan pengecualian kecil kepada Rusia dan Kazakhstan.

“OPEC+ mengekalkan pengeluaran dalam pendekatan berhati-hati dalam menormalkan pengeluaran,” kata Ravindra Rao, Naib Presiden Komoditi di Kotak Securities.

Menurutnya, kenaikan pengeluaran yang stabil dapat diserap dengan permintaan global yang meningkat dan mungkin tidak memberikan banyak kesan negatif terhadap harga.

Katanya, kebimbangan akan meningkat hanya jika output AS meningkat sebagai tindak balas kepada harga yang lebih tinggi.

Pelabur terkejut dengan keputusan Arab Saudi untuk mengekalkan pemotongan sukarela sebanyak sejuta juta tong minyak sehari hingga April walaupun harga minyak naik sejak dua bulan kebelakangan ini. – MalaysiaGazette