Cadangan penetapan tarikh akhir pendaftaran untuk mendapatkan vaksin melalui Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) masih lagi dipertimbangkan.- Gambar hiasan.

PUTRAJAYA – Cadangan penetapan tarikh akhir pendaftaran untuk mendapatkan vaksin melalui Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) masih lagi dipertimbangkan.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin Abu Bakar memberitahu, pihaknya kini sedang membincangkan kesesuaian melaksanakan cadangan berkenaan.

“Cadangan itu sedang dipertimbangkan dan jika kita dapati ia boleh memberi kesan positif kepada jumlah pendaftaran, maka kita akan buat pengumuman kelak,” katanya pada sidang media mingguan Badan Bertindak Imunisasi Covid-19 (CITF) di sini hari ini.

Khairy Jamaluddin yang juga Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan berkata, cadangan penetapan tarikh akhir pendaftaran itu adalah bagi mempercepatkan proses pendaftaran dan meningkatkan kebolehan CITF membuat unjuran serta perancangan program imunisasi.

Sementara itu, menurut beliau, hampir 150,000 lagi petugas barisan hadapan ditambah untuk menerima dos vaksin untuk fasa pertama program imunisasi tersebut.

Katanya, pertambahan itu dibuat pada 10 Mac lepas menjadikan kini seramai 647,398 petugas barisan hadapan didaftarkan untuk menerima vaksin di fasa pertama.

Ujar beliau, pihaknya berharap akan dapat memberikan suntikan dos vaksin pertama kepada jumlah tambahan itu dalam tempoh dua minggu akan datang. – MalaysiaGazette