SINGAPURA – Harga minyak jatuh dalam dagangan hari ini selepas meraih keuntungan kukuh pada sesi sebelumnya selepas OPEC+ bersetuju pada minggu lalu untuk mengurangkan pengeluarannya secara beransur-ansur antara Mei dan Julai.

Niaga hadapan minyak mentah Brent untuk bulan Jun turun sebanyak AS$0.33 atau 0.5%, kepada AS$ 64.53 setong pada 0206 GMT.

Sementara minyak mentah West Texas Intermediate pada bulan Mei diniagakan kepada AS$ 61.20 setong, turun AS$0.25 atau 0.4%.

Kedua-dua kontrak menetap lebih daripada AS$2 setong pada hari Khamis kerana para pelabur melihat keputusan OPEC + sebagai penegasan pemulihan yang dipacu oleh permintaan dan optimisme rancangan perbelanjaan infrastruktur Presiden Joe Biden berjumlah AS$ 2 trilion.

Pasaran ditutup pada hari Jumaat kerana cuti Easter.

Organisasi Negara-negara Pengeksport Petroleum, Rusia dan sekutunya, sebuah kumpulan yang dikenali sebagai OPEC +, sepakat untuk mengurangkan pengeluaran sebanyak 350,000 tong sehari pada bulan Mei, 350,000 tong pada bulan Jun dan 400,000 tong pada bulan Julai.

Keputusan itu diambil setelah pentadbiran Amerika Syarikat yang baharu meminta Arab Saudi untuk mengekalkan tenaga yang berpatutan bagi pengguna walaupun terdapat permintaan kerana sebahagian Eropah masih melaksanakan sekatan pergerakan.

Manakala Jepun juga akan melanjutkan langkah-langkah kecemasan yang diperlukan untuk mengekang gelombang baharu jangkitan koronavirus.

Berdasarkan perjanjian hari Khamis, pengurangan OPEC + akan melebihi 6.5 juta tong sehari dari bulan Mei, berbanding bawah 7 juta tong pada bulan April.

Sebilangan besar kenaikan bekalan adalah dari Arab Saudi, yang mengatakan telah menghentikan pemotongan sukarela tambahan pada bulan Julai, langkah yang akan menambah 1 juta tong sehari.

Berikutan itu, Saudi Aramco menaikkan harga jualan rasmi (OSP) untuk Mei ke Asia pada hari Ahad. – MalaysiaGazette