Ahli perniagaan, Chung Chee Yang dibawa keluar oleh anggota polis selepas menghadapi empat pertuduhan mencederakan dua pengawal peribadinya dengan menggunakan pistol di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur. Foto AFFAN FAUZI, 23 APRIL 2021.

KUALA LUMPUR – Majikan yang didakwa mencederakan dua pengawal peribadi  kerana berpuasa di Mahkamah Majistret di sini ditahan semula pasukan polis.

Sumber berkata, selepas Chun Chee Yang, 43, selesai menghadapi empat pertuduhan mencederakan dua pengawal peribadinya pada 13 April lalu di Mahkamah Majistret pada jam 12.50 tengahari tadi, dia ditahan oleh polis Bahagian Siasatan Jenayah Pengubahan Wang Haram Pencegahan Pembiayaan Keganasan Dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman.

Katanya, tertuduh dibawa ke Jabatan Siasatan Jenayah Komorsial Bukit Aman di Menara KPJ, Jalan Tun Razak.

Oleh kerana kaunter pembayaran wang jamin ditutup pada jam 1 tengahari, tertuduh ditahan di lokap mahkamah sehingga jam 2.30 petang sebelum bayaran wang ikat jamin dilakukan anak sulung tertuduh.

Proses dokumentasi untuk bebas jaminan mengambil masa sejam setengah untuk diselesaikan.

“Kita tahan dia dan akan dibawa ke JSJK Bukit Aman untuk disiasat di bawah Seksyen 4(1) AMLAFPUAA 2001.

“Siasatan membabitkan penglibatannya dalam kegiatan haram yang dikenalpasti selepas rampasan sejumlah AS$12,500 dan juga jongkong emas seberat 100 kilogram bernilai RM28.45 juta mengikut nilai semasa pasaran emas.

“Pada pagi esok kita akan membawa suspek ke lokap Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi untuk mendapatkan perintah reman bagi meneruskan siasatan lanjut terhadapnya,” katanya kepada MalaysiaGazette hari ini.

Sumber memberitahu, pada soal siasat terdahulu, suspek mendakwa dia membeli dan menyimpan jongkong emas dan akan menjualnya apabila harga komoditi tersebut naik.

Beliau menjelaskan, selepas siasatan pasukan AMLATFPUAA di Bukit Aman, Lembaga Hasil Dalam Negeri akan memulakan tindakan ke atas suspek.

“Di situ dia kenalah buktikan untuk tuntut balik barangnya jika ada sijil sah urusan pembelian emas dan sebagainya bahawa segalanya diperolehi secara sah tanpa unsur kegiatan haram kepada pihak berkuasa,” katanya.

Suspek yang juga merupakan seorang ahli perniagaan dan pelabur hartanah dibawa keluar dari mahkamah dengan dikawal ketat pasukan AMLA JSJK Bukit Aman.

Sementara itu, sumber memberitahu, tiga lagi suspek bersubahat dengan Chee Yang yang diberikan bon perlakuan mahkamah dan saksi pendakwaan kes sama ditahan semalam oleh ditahan Bukit Aman bagi tujuan sama.

“Kini kita hanya menunggu untuk menahan pembantu peribadinya bernama Choon Hin Voon, 43.

“Sejak semalam dia masih mempunyai urusan masalah pasport perjalanan antarabangsa yang perlu diselesaikan di Mahkamah Klang.

“Sejurus selepas isu itu selesai, kita akan tahan pembantu peribadi itu nanti,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Zainuddin Yaacob sebagai mengesahkan penahanan tersebut berkata, mereka diambil untuk membantu siasatan bawah AMLA.

“Permohonan reman untuk mereka (tiga individu yang ditahan semalam) telah ditolak oleh mahkamah, bagaimanapun siasatan tetap akan diteruskan ke atas mereka berlunaskan undang-undang,” tegas beliau. -MalaysiaGazette