KUALA LUMPUR – Misi perdagangan dan pelaburan Malaysia ke Korea Selatan dan Jepun pada 31 Mac hingga 6 April lalu berjaya menjana pelaburan berjumlah RM8.9 bilion pada tahun ini.

Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) berkata, SK Nexilis Co., Ltd., anak syarikat SK Group dari Korea Selatan baru-baru ini telah mengumumkan pelaburan bernilai RM2.3 bilion ke Malaysia untuk mewujudkan kilang kerajang tembaga nipis di Sabah.

Bagaimanapun, pelaburan itu telah disemak semula menjadi RM4.24 bilion.

Projek ini selaras dengan hasrat kerajaan untuk membangun lengkap ekosistem industri berteknologi tinggi, terutamanya dalam automotif dan
sektor telekomunikasi.

Menurutnya, loji pembuatan di Kota Kinabalu akan dikuasakan menggunakan 100% tenaga boleh diperbaharui, yang mana operasi tersebut akan menjadi yang pertama untuk SK Nexilis di luar Korea.

SK Nexilis adalah peneraju teknologi tipis global inovasi untuk pembuatan kerajang tembaga menguasai 16 peratus pasaran dunia kongsi untuk bateri kenderaan elektrik (EV).

Manakala LG Chem Ltd., syarikat kimia Korea Selatan terbesar pula mewujudkan kerjasama dengan Petronas Chemicals Group Bhd untuk menghasilkan getah Nitril-butadiena (NBR) Lateks di Kompleks Bersepadu Petroleum Pengerang (PIPC) dengan potensi pelaburan sebanyak RM600 juta.

Operasinya dijangka bermula pada bulan Mac 2023.

Penubuhan LG Chem Ltd. di Malaysia akan melengkapkan pengembangan kluster petrokimia di Pengerang, Johor dan meningkatkan penggunaan bahan baku dari Petronas, kata MIDA.

Kumpulan SPC, konglomerat besar yang menghasilkan produk makanan dan gula-gula di Korea yang turut memiliki nama francais terkemuka di pasaran seperti Paris Baguette (bakeri), Shake and Shack (bakeri) dan Baskin Robbins Korea (donut dan aiskrim) merancang untuk menjadikan Malaysia sebagai hab pengedaran serantau untuk adunan halal mereka dengan nilai pelaburan dianggarkan berjumlah RM91.2 juta untuk memenuhi pasaran ASEAN.

Manakala projek lain dari Korea ialah pembuatan foil elektrik Generasi Seterusnya (Elecfoil) oleh ILJIN Materials.

Elecfoil adalah kerajang tembaga nipis dengan ketebalan kurang dari 10 mikrometer untuk bateri sekunder dan papan litar bercetak (PCB).

MIDA berkata, ILJIN akan melakukan pengembangan projek, untuk menghasilkan elecfoil generasi berikutnya dengan pelaburan tambahan sebanyak RM2.2 bilion.

Projek ini akan dilaksanakan di tanah seluas 16 hektar yang berdekatan projek sedia ada yang dijangka dilaksanakan pada tahun 2025, yang mana ILJIN akan menghasilkan 40,000 tan elecfoil setiap tahun.

Manakala pelaburan dari Jepun pula membabitkan Nippon Electric Glass Co. Ltd. (NEG), pengeluar kaca khas yang akan melabur sekurang-kurangnya RM1 bilion untuk pengeluaran baharu gentian e-kaca.

Ketua Pegawai Eksekutif MIDA, Arham Abdul Rahman berkata, Korea dan Jepun akan terus menjadi negara pelabur utama di Malaysia.

Menurutnya, pelaburan ini memainkan peranan penting dalam pembangunan Malaysia kerana kesan pengganda terhadap ekonomi dalam pasca wabak
era. – MalaysiaGazette