Muhyiddin Yassin menyaksikan MoU antara Petronas dan Microsoft.

KUALA LUMPUR – Petroliam Nasional Berhad (Petronas) dan Microsoft menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) baru-baru ini untuk memperkasakan ekonomi digital inklusif Malaysia dan memajukan transformasi digital negara dalam sektor awam dan swasta.

Kerjasama Petronas dan Microsoft ini menumpukan pada bidang utama Yayasan Digital, yang merangkumi peningkatan digital bakat dan kesediaan infrastruktur untuk pembangunan negara dan Transformasi Perniagaan yang membolehkan penyampaian  pilihan tenaga nilai tambah dan inovasi teknologi digital yang menyokong kelestarian.

MoU itu diumumkan semasa pelancaran inisiatif “Bersama Malaysia” Microsoft pada 19 April lalu dihadiri Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petronas, Tengku Muhammad Taufik dan Pengarah Urusan, Microsoft Malaysia K Raman menandatangani MoU itu, disaksikan oleh Muhyiddin.

“Kerjasama dengan Microsoft ini seiring dengan komitmen Petronas untuk memupuk tenaga kerja masa depan yang stabil bagi menyokong ekonomi digital Malaysia.

”Sebagai rakan tenaga dan penyelesaian progresif yang memperkayakan kehidupan untuk masa depan yang lestari, pembangunan modal insan berterusan menjadi penting kepada kemampuan kami untuk beroperasi dan bersaing.

”Kami berharap dapat mempercepat usaha dalam meningkatkan bakat-bakat tempatan, dengan tujuan mewujudkan masa depan digital yang inklusif demi kepentingan rakyat dan negara,” kata Tengku Muhammad Taufik.

Microsoft  menyokong inisiatif “Bersama Malaysia” MyDigital yang bermatlamat untuk mengubah negara menjadi pemimpin serantau dalam ekonomi digital.

Ia merangkumi penubuhan wilayah pusat data pertama Microsoft di Malaysia untuk memberi perkhidmatan awan yang dipercayai secara tempatan dan untuk meningkatkan kemahiran satu juta rakyat Malaysia dalam mewujudkan peluang ekonomi untuk orang ramai dan perniagaan di era digital.

Di bawah inisiatif ‘Bersama Malaysia’, Majlis Kepimpinan Perikatan MyDigital juga telah dibentuk untuk berkolaborasi dengan saranan polisi pengkomputeran awan pertama dan digital asli.

Akademi Digital Petronas akan ditubuhkan dalam masa terdekat, merangkumi asas digital dan disiplin teknikal untuk pekerja sebagai permulaan.

Petronas percaya ini akan membolehkan mereka memperoleh kemahiran digital terkini dan segera menggunakannya untuk projek teknologi yang berkaitan. – MalaysiaGazette