Gambar hiasan

 

SINGAPURA – Harga minyak susut dalam dagangan hari ini selepas mengaut untung pada sesi awal selepas banyak negeri di Amerika Syarikat mula melonggarkan sekatan pergerakan.

Kesatuan Eropah pula berusaha menarik pelancong, membantu mengimbangi kebimbangan terhadap permintaan bahan bakar di India ketika kes Covid-19 melambung.

Niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.07 atau 0.1%, kepada AS$ 67.49 setong pada 0619 GMT, setelah naik 1.2% pada hari Isnin.

Manakala niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) menokok AS$0.06 atau 0.1%, turun kepada AS$64.43 setong, setelah meningkat 1.4%.

Para penganalisis berkata, harga disokong oleh prospek kenaikan permintaan bahan bakar di Amerika Syarikat dan Eropah, ketika negara New York, New Jersey dan Connecticut sudah bersia untuk melonggarkan langkah-langkah penularan pandemik.

“Optimisme untuk meningkatkan permintaan tampaknya menjadi pendorong utama kenaikan harga minyak pada saat ini setelah (Presiden Rizab Persekutuan New York, John Williams) memberi isyarat ekonomi AS tumbuh pada kadar terpantas dalam beberapa dekad,” kata Ash Glover, Ketua CMC Markets Alpha.

Untuk tanda-tanda kenaikan permintaan minyak AS, peniaga akan melihat laporan stok minyak mentah dan produk dari Institut Petroleum Amerika pada hari Selasa dan Pentadbiran Maklumat Tenaga AS pada hari Rabu. – MalaysiaGazette