GEORGE TOWN – Kerajaan diminta mempertimbangkan cadangan menutup sementara industri besar dan kecil, selain melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) lebih ketat bagi memastikan penularan Covid-19 dapat diputuskan dalam tempoh dua minggu.

Penasihat Kelab Belia Muslim Malaysia, Mohamed Azrin Anver Ali berkata, kaedah itu dipercayai dapat mengawal pergerakan rakyat dengan ketat dan terurus.

Katanya, sekatan pergerakan dapat membendung penularan wabak Covid-19 dengan lebih menyeluruh.

“Pelaksanaan PKP berkala seperti ini menyebabkan periuk nasi dan punca rezeki masyarakat terkesan.

“Kami yang mengusahakan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) turut terkesan dengan pelaksanaan PKP secara berkala ini sedangkan kita percaya ia tidak akan memberi sebarang kesan yang besar atau positif terhadap usaha membendung wabak Covid-19,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mohamed Azrin berkata, kaedah pelaksanaan PKP secara berkala juga hanya  memenatkan lagi keadaan ekonomi negara yang kini sedang ‘tenat’.

“Industri kecil seperti kedai makan tidak boleh berniaga, namun industri besar yang menjadi penyumbang kes harian pula diberikan pengecualian menyebabkan rakyat Malaysia berasa tidak adil dan berasa PKP ini tidak berhasil dalam membatasi wabak ini,” ujarnya. – MalaysiaGazette