Dekorasi replika lembu memakai songkok, samping di Bulatan Air Itam, Pulau Pinang mengundang kemarahan umat Islam.

GEORGE TOWN – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Itam, Joseph Ng Soon Siang memohon maaf berkaitan dekorasi replika lembu memakai samping serta songkok di Bulatan Jalan Air Itam di sini.

Joseph berkata, pihaknya tidak berniat untuk  mengguris sensitiviti mana-mana pihak khususnya bagi yang beragama Islam dengan membuat dekorasi sedemikian.

“Saya memohon maaf atas kekhilafan  dekorasi hiasan di Bulatan Air Itam sehingga menimbulkan kemarahan orang ramai terutamanya umat Islam di negeri ini.

“Ramai pihak tampil menyatakan ketidakpuasan hati mereka termasuk netizen di media sosial berhubung dekorasi itu dan sebagai tindakan lanjut, saya telah turunkan dekorasi itu semalam,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dekorasi diturunkan semalam sebaik menerima kecaman orang ramai khususnya umat Islam Pulau Pinang.

Joseph berkata, umumnya setiap kali musim perayaan, pihaknya akan meletakkan perhiasan mengikut tema perayaan di lokasi berkenaan namun kelalaian yang dibuat tanpa apa-apa niat buruk telah menyentuh sensitiviti rakan-rakan Muslim Pulau Pinang.

“Oleh itu, dengan rendah diri, saya sekali lagi memohon maaf selain mengambil tanggungjawab sepenuhnya di atas apa yang berlaku,” katanya.

Semalam, tular di media sosial mengenai dekorasi Hari Raya Aidilfitri di Bulatan Jalan Air Itam yang memaparkan seekor lembu memakai samping serta songkok.- MalaysiaGazette