Seorang pekerja mengambil sampel minyak di telaga minyak di Morichal, Venezuela. foto Agensi

SINGAPURA – Harga minyak jatuh dalam dagangan hari ini ekoran kebimbangan kemudaratan serangan siber sistem paip minyak Amerika Syarikat (AS) yang berpanjangan, sementara krisis koronavirus India yang berlarutan dengan tujuh hari berturut-turut menunjukkan kes tertinggi.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) jatuh AS$0.45 sen, atau 0.69%, kepada $ 64.47 setong pada 0654 GMT, setelah naik AS$0.02 sen pada Isnin.

Manakala niaga hadapan Brent juga susut AS$0.43 atau 0.63% kepada AS$64.47 setong pada 0645 selepas meningkat AS$0.04 pada hari Isnin.

Minyak berada di tengah-tengah sentimen lemah ketika saham Asia mengalami penjualan yang dipimpin oleh teknologi dan pasaran mengabaikan kebimbangan mengenai penutupan sementara Paip Kolonial, kata ahli strategi DailyFX, Margaret Yang.

Paip Kolonial yang mengangkut lebih daripada 2.5 juta tong sehari gasolin, diesel dan minyak pesawat, sedang berusaha untuk memulakan operasi semula secara bertahap dengan “tujuan untuk memulihkan perkhidmatan operasi pada akhir minggu ini”. – MalaysiaGazette