Vaksin Sputnik V yang dikatakan berkesan untuk menangani varian Brazil. foto Reuters

BUENOS AIRES – Vaksin Sputnik V Covid-19 Rusia didakwa sangat berkesan dalam memerangi dan meneutralkan varian koronavirus agresif yang pertama kali ditemui di Brazil, menurut Dana Pelaburan Langsung Rusia (RDIF) dan kajian yang dilakukan oleh penyelidik di Argentina.

Varian koronavirus P1 Brazil, yang menjadi punca lonjakan kes kematian di Brazil telah merebak ke seluruh Amerika Latin.

Para saintis di Brazil mendapati mutasi varian dapat menjadikannya lebih tahan terhadap antibodi, meningkatkan keprihatinan antarabangsa terhadap potensinya untuk menjadikan vaksin kurang efektif.

Kajian yang berpusat di Argentina, dilakukan oleh Dr Vanella dari Institute of Virology dari Universiti Nasional Córdoba (UNC), bagaimanapun menemui tindak balas imun yang kuat terhadap varian yang disuntik dengan Sputnik V.

“Kajian itu juga mengesahkan bahawa imuniti yang berkembang pada individu yang diberi vaksin dengan ‘Sputnik V’ meneutralkan strain Brazil setelah menerima dua dos, bahkan selepas dos pertama,” kata RDIF dalam satu kenyataan.

Menurut kajian Argentina, yang dilihat oleh Reuters dan dipetik oleh RDIF, 85.5 peratus individu mengembangkan antibodi terhadap varian Covid-19 pada hari ke-14 setelah dos pertama vaksin.

Kadar itu meningkat kepada hampir 100 peratus pada hari ke-42, setelah seseorang individu menerima kedua-dua dos tersebut.

Rogelio Pizzi, Dekan Fakulti Sains Perubatan UNC berkata, kajian institut menunjukkan vaksin Rusia berjaya menghalang variannya.

“Hasilnya sangat baik. Vaksin berfungsi untuk strain ini,” kata Pizzi kepada Reuters, sambil menambah UNC Institute of Virology juga sedang melakukan kajian mengenai strain yang awalnya dikesan di United Kingdom. – MalaysiaGazette