Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak naik pada dagangan hari ini, disokong oleh permintaan kukuh ketika peningkatan aktiviti pemanduan musim panas dan lanjutan dalam perbincangan untuk mengembalikan semula perjanjian nuklear Iran yang dapat menunjukkan penundaan penyambungan semula bekalan dari pengeluar OPEC.

Niaga hadapan minyak mentah Brent untuk Ogos meningkat AS$0.30 atau 0.4%, kepada AS$73.81 setong pada 0051 GMT, sementara minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) Amerika Syarikat (AS) untuk bulan Julai pada AS$ 71.96 setong, naik AS$0.32 atau 0.5%.

Kedua-dua penanda aras telah diperoleh selama empat minggu di tengah-tengah optimisme terhadap kadar vaksinasi global dan peningkatan perjalanan musim panas.

Lonjakan itu telah menaikkan premium spot untuk minyak mentah di Asia dan Eropah ke paras tertinggi dalam beberapa bulan.

“Peningkatan permintaan pada musim panas hemisfera utara begitu kukih sehingga pasaran semakin prihatin mengenai penurunan inventori yang lebih ketara,” kata penganalisis ANZ dalam nota penyelidikan.

Rundingan untuk menghidupkan semula perjanjian nuklear Iran berhenti sejenak pada hari Ahad setelah Ketua Hakim Iran, Ebrahim Raisi memenangi pilihan raya Presiden Iran. – MalaysiaGazette