Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak naik ke paras tertinggi pada Oktober 2018 dalam dagangan hari ini ketika Amerika Syarikat dan Iran bergelut untuk mengembalikan semula perjanjian nuklear, menunda lonjakan eksport minyak Iran, sementara para pelabur melihat hasil pertemuan OPEC + minggu ini.

Minyak mentah Brent untuk Ogos meningkat AS$0.22 atau 0.3%, kepada AS$ 76.40 setong pada 0051 GMT sementara minyak mentah West Texas Intermediate untuk bulan sama kepada AS$74.30 setong, naik AS$0.25 atau 0.3%.

Harga minyak meningkat untuk minggu kelima minggu lalu ketika permintaan bahan bakar pulih susulan pertumbuhan ekonomi yang kukuh dan peningkatan perjalanan selama musim panas di hemisfera utara, sementara bekalan minyak mentah global tetap stabil ketika Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutunya mempertahankan pengurangan pengeluaran.

Kumpulan pengeluar yang dikenali sebagai OPEC+, mengembalikan 2.1 juta tong sehari ke dalam pasaran dari Mei hingga Julai sebagai sebahagian daripada rancangan untuk secara beransur-ansur melonggarkan pengurangan pengeluaran minyak tahun lalu.

OPEC+ bertemu pada 1 Julai dan dapat mengurangkan pemotongan bekalan pada bulan Ogos apabila harga minyak meningkat ketika pemulihan permintaan.

“Kami menjangkakan pakatan OPEC+ akan berusaha mengimbangi keperluan pasaran untuk lebih banyak penawaran berbanding dengan sifat pemulihan permintaan yang rapuh, pada pertemuan minggu depan,” kata penganalisis ANZ, sambil menambah pemulihan permintaan bahan bakar jet terus dikekang dengan penutupan sempadan antarabangsa.

ANZ menjangkakan OPEC+ akan meningkatkan pengeluaran sekitar 500,000 tong sehari pada bulan Ogos, yang kemungkinan akan menyokong harga yang lebih tinggi. – MalaysiaGazette