Keadaan kren yang runtuh di sebuah kawasan pembinaan di Kelowna, Kanada. foto Agensi

OTTAWA – Beberapa orang maut selepas sebuah kren pembinaan runtuh ketika ia melakukan kerja-kerja di tapak projek kondominium setinggi 25 tingkat di Kelowna di wilayah British Columbia Kanada.

Video dan foto dari tempat kejadian menunjukkan struktur tangga bahagian atas kren, yang telah digunakan untuk membangun menara kediaman, masih berdiri, tetapi bahagian lain jatuh sisa-sisa di bangunan bersebelahan.

Pihak berkuasa mengeluarkan arahan pemindahan orang ramai di  bangunan berhampiran lokasi dan meletakkan kawasan itu dalam keadaan kecemasan.

Polis yang bertanggungjawab terhadap detasemen Polis Berseberangan Diraja Kanada di Kelowna, sebuah destinasi pelancongan yang popular di Lembah Okanagan, mengatakan bahawa terdapat “banyak kematian yang disahkan”, tetapi dia enggan mengatakan berapa banyak orang yang telah mati atau berikan sebarang maklumat mengenai mereka.

Menurut polis, runtuhan itu berlaku kira-kira jam 11 pagi, merosakkan bangunan pejabat berhampiran dan meninggalkan serpihan di bumbung rumah jagaan jangka panjang. Pemindahan berlaku ketika jurutera mula menilai kerosakan bangunan dan kestabilan bahagian kren yang tinggal.

Pada sidang media Jonathan Friesen, Ketua Eksekutif Mission Group, firma harta tanah yang mengendalikan projek tersebut berkata, kira-kira 100 orang bekerja di lokasi pada masa kejadian.

Katanya, semua pekerja terlibat adalah pekerja subkontraktor, bukan kakitangan syarikatnya.

Polis berkata, pihaknya sedang menyiasat kehilangan seorang individu yang bukan sebahagian daripada pekerja tapak pembinaan.

Kejadian tersebut menyebabkan gangguan bekalan elektrik di beberapa bangunan di kawasan berkenaan. – MalaysiaGazette