Gambar hiasan

TOKYO – Harga minyak dunia jatuh dalam dagangan hari ini ekoran kebimbangan permintaan masa depan setelah data menunjukkan import minyak mentah separuh pertama China turun, tetapi masih bertahan hampir satu minggu di tengah-tengah kebimbangan bekalan ketika dunia semakin pulih daripada wabak koronavirus.

Minyak mentah Brent turun AS$0.08 atau 0.1% kepada AS$ 76.41 setong pada 0141 GMT, setelah meningkat 1.8% pada hari Selasa.

Manakala West Texas Intermediate susut AS$0.13 atau 0.2% kepada AS$ 75.12 setong, setelah melonjak 1.6% pada sesi sebelumnya.

Import minyak mentah China turun 3% dari Januari hingga Jun berbanding tahun sebelumnya, penguncupan pertama sejak 2013, kerana kekurangan kuota import, penyelenggaraan kilang dan kenaikan harga global mengekang pembelian.

“Impor dikurangkan kembali kerana kenaikan harga minyak mentah telah mengikis margin keuntungan kilang.

“Sekiranya OPEC tidak bersetuju dalam waktu dekat, harga minyak yang tinggi juga akan menyebabkan kehancuran permintaan di pasaran baharu yang lebih sensitif terhadap kos, terutama India,” kata Eurasia Group dalam nota penyelidikannya.

Ketidaksepakatan mengenai dasar pembekalan dalam Organisasi Negara Pengeksport Petroleum (OPEC), Rusia dan pengeluar lain, yang dikenali sebagai OPEC + telah mengakhiri perbincangan minggu lalu mengenai peningkatan pengeluaran tanpa persetujuan.

Stok minyak dan petrol A.S. jatuh minggu lalu, menurut dua sumber pasaran pada hari Selasa, dengan memetik angka daripada Institut Petroleum Amerika (API).

Inventori minyak mentah susut sebanyak 4.1 juta tong bagi minggu yang berakhir pada 9 Julai – kejatuhan tujuh minggu berturut-turut. – MalaysiaGazette