Gambar hiasan

TOKYO – Harga minyak goyah ketika para pelabur bergelut dengan kebimbangan terhadap permintaan setelah penurunan ketara dalam harga kontrak minyak mentah Arab Saudi untuk Asia.

Niaga hadapan minyak mentah Brent untuk November meningkat AS$0.04 sen, atau 0.1%, kepada AS$ 72.26 setong pada 0056 GMT, setelah turun AS0.39 sen pada hari Isnin.

Minyak mentah West Texas Intermediate Amerika Syarikat (AS) untuk Oktober berada pada paras AS$ 68.88 setong, turun AS$0.41 atau 0.6%, dari penutupan hari Jumaat tanpa harga penyelesaian untuk hari Isnin kerana cuti Hari Pekerja di Amerika Syarikat.

Masalah permintaan muncul lagi setelah kumpulan syarikat minyak Saudi Aramco memberitahu pelanggan bahawa ia akan mengurangkan harga jualan rasmi (OSP) Oktober untuk semua nilai minyak mentah yang dijual ke Asia sekurang-kurangnya AS$ 1 setong.

Penurunan harga yang ketara ini menandakan penggunaan minyak di rantau pengimportan paling tinggi di dunia masih ‘suam-suam’ susulan sekatan pergerakan masih dilaksanakan bagi mengekang varian delta yang menjejaskan prospek ekonomi.

Pasaran juga bersaing dengan keputusan Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak (OPEC) dan sekutu-sekutunya, sebuah kumpulan yang dikenal sebagai OPEC +, untuk meningkatkan pengeluaran sebanyak 400,000 tong sehari dalam sebulan antara bulan Ogos dan Disember.

“Dagangan Asia tenang di tengah-tengah ketidaktentuan arah pasaran hadapan.

“Kami menjangkakan harga minyak akan bergelut untuk bergerak lebih tinggi ketika musim panas Amerika Syarikat berakhir selepas hujung minggu Hari Buruh dan laporan pekerjaan AS yang lebih lemah daripada yang dijangkakan menunjukkan aktiviti ekonomi yang perlahan,” kata Toshitaka Tazawa, seorang penganalisis di Fujitomi Securities Co Ltd.

Ekonomi AS merekodkan peluang pekerjaan paling sedikit dalam tujuh bulan pada bulan Ogos kerana pengambilan pekerja di sektor rekreasi dan perhotelan terhenti di tengah-tengah lonjakan jangkitan Covid-19, yang membebankan permintaan di restoran dan hotel. – Reuters