The Taliban have been patrolling Kabul airport and controlling the flow of Afghans trying to fly out. PIX: GETTY IMAGES / BBC Afghanistan US troops united states america
Taliban mengawal penuh Lapangan Terbang Kabul. foto GETTY IMAGES / BBC

TALIBAN mengumumkan pembentukan kerajaan peralihan baru dalam sidang media baru-baru ini  dengan Perdana Menteri sementara, Mullah Mohammad Hassan Akhund dan
pengasas bersama Taliban, Mullah Abdul Ghani Baradar sebagai timbalannya.
Mullah Mohammad Yaqoub akan menjadi Menteri Pertahanan dalam kerajaan sementara
yang dibentuk. Sebelumnya, beliau telah menjadi salah seorang daripada dua timbalan
pemimpin Taliban sejak 2016. Selebihnya pemerintahan Taliban dibentuk seperti berikut:
Menteri Luar Negeri: Amir Khan Mottaki
Menteri Kebudayaan dan Penerangan yang dilantik: Mullah Khairallah Khairkhawa
Pemangku Menteri Ekonomi: Qari al-Din Muhammad Hanif
Pemangku Menteri Suku dan Sempadan: Nour Allah Nouri
Pemangku Menteri Kewangan: Mullah Hedayatullah Badri

Akur kata pemimpin

Terdahulu jurucakap Taliban, Zabihullah Mujahid menafikan adanya perselisihan dalaman
antara Taliban atas beberapa jawatan tertinggi dengan menekankan, "Apa sahaja yang dimaklumkan oleh pemimpin kami, kami semua setuju dan kami tidak tidak membantahnya.” Mujahid juga menyatakan bahawa tidak ada perubahan dalam ideologi gerakan dengan menyatakan bahawa akan ada beberapa perubahan dalam prosedur dan cara merancang sesuatu. Jurucakap gerakan itu mengatakan bahawa apa yang dikatakan mengenai wujudnya konflik dalaman antara Taliban adalah tidak benar sama sekali.

“Terdapat satu perkara dalam sistem yang diguna pakai iaitu, apa sahaja yang dimaklumkan oleh pemimpin, kami semua bersetuju dan tidak membantah mengenai itu." Ketika ditanya mengenai ideologi gerakan dan apakah ada perubahan di dalamnya, Mujahid menyatakan; "Ideologi adalah sesuatu yang tidak dapat kita ubah kerana kita adalah umat Islam dan kita percaya kepada Islam. Kita menerima Islam dan mengikuti undang-undang Islam. Tetapi akan ada beberapa perubahan dalam prosedur dan cara kita merancang sesuatu.”

Dalam konflik sebelumnya, mereka telah menggunakan kekuatan untuk keluar daripada
kancah peperangan, apatah lagi terdapat tahap pendidikan masyarakat yang rendah dan
sukar untuk menjelaskan sesuatu. Tetapi sekarang keadaannya berbeza. “Kita dapat menjelaskan sesuatu melalui masjid dan media. Kita boleh melakukan banyak
perkara dengan cara yang lebih tenang,” tambah Mujahid.

Rundingan dan dialog yang tidak dapat dielakkan?

Secara terbuka, kebanyakan kerajaan menegaskan untuk tidak berunding dengan
pengganas tetapi dalam praktik dan politik sebenar, keadaannya berbeza. Seperti yang ditunjukkan oleh sejarah, pemerintah sering mengadakan rundingan dan duduk di meja yang sama dengan organisasi dan kumpulan yang bertanggungjawab atas keganasan dan serangan untuk menyelesaikan konflik.

Inilah yang berlaku, misalnya antara kerajaan Inggeris dan tentera Republik Ireland, dan
antara Israel dan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO). Dalam perspektif Afghanistan, isu perundingan yang sensitif dan kontroversi telah menjadi topik hangat. Hampir semua orang telah menjadi tebusan pejuang Taliban dan perundingan yang ketat. Sesiapa yang ingin menolong rakyat tidak boleh membelakangi Taliban, yang telah kembali berkuasa setelah 20 tahun penggulingannya.

Masyarakat antarabangsa ingin mencegah kejadian terburuk di negara yang dilanda perang seperti berlanjutannya pelanggaran hak asasi manusia, gelombang pelarian besar-besaran, kebuluran di negara itu atau Afghanistan sekali lagi menjadi tempat perlindungan organisasi pengganas asing seperti al-Qaeda atau ISIS. Pakar penyelidik tidak menolak bahawa kebarangkalian ini akan berlaku sekiranya keadaan bertambah buruk dan negara dengan lokasi geostrategik penting antara Asia Tengah dan
Selatan itu runtuh.

Kesediaan untuk bekerjasama

Canselor Jerman, Angela Merkel berkata bahawa negara itu bergantung kepada kesediaan
Taliban untuk bekerjasama. "Matlamat kami mesti memelihara semampu mungkin perubahan yang telah dibuat selama 20 tahun di negara Afghanistan itu," katanya dalam sesi Bundestag (parlimen negara Jerman) mengenai situasi di Afghanistan.
Beliau berkata, jelas bahawa Taliban sekarang telah menjadi satu kenyataan di Afghanistan. “Walaupun realiti baru ini pahit, tetapi kita harus menghadapinya.”

Menteri Luar Negeri Jerman, Heiko Maas menunjukkan kemungkinan untuk meneruskan bantuan pembangunan yang dibekukan setelah Taliban menguasai negara itu, dengan syarat pemerintah berikutnya tidak terbatas pada gerakan Taliban dan hak wanita dihormati.

Tetapi pendirian pemerintah Jerman terhadap Taliban telah dikritik hebat oleh pegawai
urusan luar negeri di blok parlimen Kesatuan Kristian, Parti Liberal dan Parti Hijau.
Ketua Jawatankuasa Hal Ehwal Luar Negeri Bundestag, Norbert Rottgen mengatakan
kepada surat khabar Jerman Die Welt bahawa: "Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah telah mengemis dengan cara yang memalukan dan mengatakan dia tidak memahami dasar suara menteri luar negeri membuat tawaran dan tuntutan kepada Taliban. Tawaran terbuka membuatkan kita lebih lemah, dan kita tidak dapat memenuhi tuntutan dalam mempraktikkannya," tambah Rottgen, yang juga Jawatankuasa kanan parti Canselor Merkel.

Sementara Omid Nouripour, pegawai dasar luar di blok parlimen Parti Hijau iaitu parti
pembangkang, menuntut agar bekas Naib Presiden Afghanistan, Amrullah Saleh, sebagai
presiden sementara. "Selama bertahun-tahun kami mempromosikan demokrasi di Afghanistan dan kami harus terus melakukannya sekarang. Jerman harus berpegang teguh kepada pemerintah yang kesahihannya kami kenali pada masa lalu."
Nuripour sebelumnya telah memberi amaran agar tidak melihat Taliban sebagai rakan
rundingan yang boleh dipercayai. “Memang benar bahawa harus berdialog dengannya kerana dijadikan tebusan. Namun, dia menetapkan banyak syarat, banyak di antaranya telah dicapai, dan dia belum berkomitmen untuk apa pun."

Hormati hak asasi manusia dan wanita

Mengenai wakil ketua blok parlimen Parti Liberal, Alexander Graf Lampsdorff, beliau akui
takut bahawa Taliban akan memanfaatkan kegagalan pemerintah Jerman yang
menyebabkannya menjadi sasaran pemaksaan. “Menteri Luar Negeri Heiko Maas harus fokus pada hal ini dan tidak mendekati gerakan itu. Ini bukan waktunya untuk pembukaan kembali kedutaan Jerman atau untuk konsesi lainnya." Namun, bertentangan dengan kritikan pihak lain, pegawai dasar luar negeri di blok Parlimen,

Nils Schmid, mempertahankan kedudukan rakan sejawatnya, Heiko Maas dengan menyatakan bahawa bantuan kemanusiaan harus diberikan untuk mengurangkan kelaparan dan membantu organisasi antarabangsa yang membantu pelarian negara itu.
"Lebih-lebih lagi, masalah kerjasama dalam bidang kesihatan dan pendidikan dapat
dipertimbangkan, ketika Taliban menghormati hak asasi wanita dan hak asasi manusia," kata Schmid.

Dalam pada itu, pegawai dasar luar di blok parlimen Parti Kiri, Gregor Gyzy, percaya
bahawa tidak dapat dielakkan untuk berunding dengan Taliban bagi mengusir warga yang
bekerjasama dan membantu Barat. "Jika bantuan kewangan diberikan untuk pendidikan, maka pengeluaran wang harus dipantau dengan sangat hati-hati, apakah sebenarnya dibelanjakan untuk pendidikan dan kurikulum pendidikan serta persamaan penuh untuk anak perempuan dan hak untuk bersekolah,” Kata Gezi sambal menambah bahawa tanpa memenuhi syarat ini, tidak ada bantuan kewangan yang dapat diberikan.

Harus diingat bahawa telah berlangsung perbincangan dengan Taliban selama berbulan-
bulan di ibu kota Qatar, Doha mengenai beberapa isu, dan yang paling utama adalah
pembentukan kerajaan baru. Berikutan itu juga, negara-negara Barat berusaha untuk mengasingkan semula warganegara mereka sendiri dan orang-orang Afghanistan yang memerlukan perlindungan.

Jangan terlalu optimis!

Di Doha dan Kabul, Taliban berusaha menampilkan gambaran yang berbeza daripada apa
yang diketahui mengenainya, dengan menampilkan dirinya sebagai pihak berkuasa moderat yang tidak perlu ditakuti oleh rakyat. Malah, pegawai dalam gerakan itu membenarkan wartawan wanita ditemu ramah. Sebaliknya, ada berita dan laporan mengenai keganasan di pelbagai tempat di negara ini, menghalang gadis-gadis pergi ke sekolah dan mencegah wanita pergi bekerja.

“Namun begitu, nampaknya dialog dengan Taliban diperlukan dan tidak ada pilihan lain
untuk mengusir kakitangan tempatan yang masih ada dan mengancam orang dari
Afghanistan,” Kata Joachim Krause, pengarah Institut Dasar Keselamatan di Universiti Kiel. Beliau memperingatkan agar tidak terlalu optimis dan percaya bahawa hanya ada gunanya merundingkan evakuasi pekerja lokal yang bekerja dan bekerjasama dengan Barat.

Jika tidak, seperti memikirkan untuk mencegah gelombang perpindahan baharu atau
mencegah kembalinya kumpulan pengganas, peluang untuk mencapai kejayaan di kawasan ini adalah rendah. " Bagaimana Taliban dapat mencegah pelariannya yang tidak terkawal atau mencegah kembalinya kumpulan pengganas asing ketika mereka menguasai hanya sebahagian negara? Kami tidak mahu menghalang aliran pelarian dengan menembak mereka," kata Krause.

Oleh itu, Joachim Krause, seorang pakar polisi keselamatan, melihat Jerman berada dalam posisi yang lemah, dan kerana tidak dapat mengosongkan semua staf tempatan yang bekerjasama dengannya, ia menjadi sasaran ugutan. "Sama ada suka atau tidak, kita harus menerima syarat Taliban untuk membantu mereka dengan cara lain," katanya sambil menambah Taliban mungkin meminta wang, makanan
atau ubatan. Harus diingat bahawa Jerman hanya dapat memindahkan 138 pekerja tempatan, dan Kementerian Luar Negeri Jerman menganggarkan masih ada sekitar 50,000 orang yang menunggu untuk dibantu dari Afghanistan.

Perundingan memacu kesepakatan?

Kejayaan dan kegagalan rundingan bergantung kepada kesediaan Taliban untuk mematuhi
apa yang dirundingkan. Dalam hal ini, Pengasas dan pengarah bersama kumpulan pemikir bebas AAN, Thomas Ruttig lebih optimis daripada pakar keselamatan Krause, dan percaya bahawa para Islamis berminat dalam kejayaan perundingan kerana mereka mempunyai kepentingan padanya. "Taliban memerlukan semua jenis bantuan ekonomi daripada mana-mana pihak, kerana infrastruktur di negara ini setelah 40 tahun perang dan banyak yang hancur," katanya, dan ketika Taliban mula mengugut, kerajaan itu menjadi sukar untuk memberikan bantuan dan wang kepada Afghanistan. " Dalam pada itu, Jerman dan negara-negara lain menangguhkan bantuan pembangunan mereka, dana pemerintah Afghanistan di luar negeri dibekukan dan urusan kewangan dengan Afghanistan menjadi sukar.

Tidak ada tempat untuk pengganas?

Taliban yang menghadirkan diri kepada rakyat sebagai kerajaan yang lebih baik, harus
menyedari bahawa tanpa kerjasama dan menghormati hak wanita, bantuan kemanusiaan
tidak dapat diteruskan. Oleh itu, penyelidik Thomas Rottig percaya bahawa Taliban tidak
akan membiarkan Afghanistan sekali lagi menjadi pusat pengganas. "Kerana takut serangan balas dendam dan sekatan lebih banyak, ia tidak mampu. Saya rasa Taliban adalah organisasi yang berfikiran politik dan tidak boleh dipandang rendah
kerana janggut dan penampilan anggotanya,” kata Ruttig.

Ruttig meminta untuk fokus pada bantuan kemanusiaan dalam beberapa bulan mendatang dan melihat apakah penindasan terhadap rakyat meningkat. Harus dijelaskan kepada Taliban bahawa ada keutamaan antarabangsa yang harus dipatuhi olehnya.
Beliau menekankan bahawa Barat tidak boleh berunding dari posisi moral yang lebih tinggi, dan Barat harus menghentikan apa yang dilakukannya di Afghanistan atau bertoleransi berkenaan dengan kejahatan perang dan pelanggaran hak asasi manusia.
Tidak banyak moratorium yang tersisa untuk rundingan yang berjaya. Keadaan di
Afghanistan sebagaimana dilaporkan media negara itu, semakin teruk dan bertambah buruk.

Atriza Umar
Pegawai Penyiaran dan Komunikasi
Pertubuhan IKRAM Malaysia