Ariel Henry. foto Reuters

HAVANA – Kekacauan melanda Kerajaan Haiti apabila Perdana Menteri Ariel Henry menggantikan menteri kehakiman dan seorang pegawai kanan melepaskan jawatannya selepas enggan berkhidmat dengan Henry yang disyaki ada kaitan dalam pembunuhan Presiden Jovenel Moise.

Di tengah-tengah krisis politik yang sedang meningkat, Henry menggantikan Menteri Kehakiman Rockfeller Vincent dengan Menteri Dalam Negeri Liszt Quitel, yang akan mengambil alih kedua-dua portfolio itu, menurut satu kenyataan dalam warta rasmi Haiti.

Peletakan jawatan Renald Luberice, yang berkhidmat lebih dari empat tahun sebagai Setiausaha Jeneral Majlis Menteri Haiti, muncul setelah bukti baharu mengaitkan Henry dengan bekas pegawai kementerian kehakiman yang dipercayai menjadi salah seorang suspek utama pembunuhan Moise.

Pendakwa mengatakan rekod telefon menunjukkan kedua-duanya bercakap dua kali sekitar jam 4 pagi pada 7 Julai, hanya beberapa jam selepas Moise, 53, ditembak mati ketika sekumpulan pembunuh bersenjata menyerang kediaman peribadi presiden tersebut.

Henry telah menafikan pembabitan dalam pembunuhan itu tetapi dia tidak langsung mengulas mengenai panggilan telefon itu.

Malah, pada hari Selasa lalu, beliau menggantikan ketua pendakwa raya Haiti yang berusaha untuk menuduhnya sebagai suspek dan melarangnya meninggalkan Haiti.

Dalam surat yang dikongsi di media sosial semalam, Luberice mengatakan dia tidak dapat melayani seseorang yang “tidak berniat untuk bekerjasama dengan keadilan, sebaliknya, berusaha, sebaliknya, untuk menghalangnya.”

Henry pada hari Rabu menggantikan Luberice dengan Josue Pierre-Louis, seorang teknokrat veteran yang sejak 2017 memegang pangkat menteri kerajaan sebagai Penyelaras Umum Pejabat Pengurusan dan Sumber Manusia (OMRH), menurut pernyataan warta.

Lebih daripada 40 orang termasuk 18 orang Colombia telah ditahan setakat ini bagi siasatan pembunuhan Moise.

Beberapa pegawai kehakiman bersembunyi setelah memaklumkan menerima ugutan bunuh sementara hakim asal yang ditugaskan untuk kes itu pula menolaknya.

Moise menamakan Henry, seorang ahli bedah saraf dan moderat politik sebagai perdana menteri hanya beberapa hari sebelum dia dibunuh dalam usaha untuk meredakan ketegangan politik yang boleh menjatuhkan mandatnya dan menyebabkan krisis perlembagaan dan politik lebih besar besar. – Reuters