The Special Dewan Rakyat Sitting at the Parliament in Kuala Lumpur. PIX COURTESY OF THE DEPARTMENT OF INFORMATION / 26 JULY 2021. motion of confidence motions no confidence Supply Bill 2022 Budget
Dewan Rakyat - Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Dewan Rakyat hari ini meluluskan usul Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) tanpa sebarang pindaan.

Usul RMK-12 yang memperuntukkan perbelanjaan pembangunan berjumlah RM400 bilion itu dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada 27 September lalu.

Seramai 106 ahli Parlimen blok kerajaan dan pembangkang mengambil bahagian sepanjang sesi perbahasan RMK-12 yang telah bermula pada 28 September lepas.

Sesi penggulungan RMK-12 yang bermula Selasa lalu telah  membabitkan 30 menteri dan timbalan menteri dengan penggulungan terakhir dibuat Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Dengan kelulusan RMK-12 itu, ia menunjukkan komitmen bersama kerajaan dan pembangkang seiring pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik.

Kerjasama itu untuk memberi keutamaan kepada aspek pembangunan negara dan membantu rakyat ketika negara berdepan cabaran ekonomi dan kesihatan. – MalaysiaGazette