David Staveley

BOSTON – Seorang lelaki dari Massachusetts dijatuhi hukuman penjara selepas cuba menipu skim bantuan perniagaan Covid-19 dengan memalsukan kematiannya sendiri.

David Staveley secara palsu mengaku memiliki empat perniagaan besar yang memerlukan hampir AS$ 544,000 (£ 399,000) sebagai sokongan daripada program Kerajaan Persekutuan.

Setelah didakwa tahun lalu, Staveley dikatakan cuba bunuh diri dan kemudian melarikan diri dengan menggunakan identiti palsu dan plat kenderaan nombor yang dicuri.

Dia adalah orang pertama yang didakwa kerana menipu pinjaman.

Pendakwa mengecam tindakannya dalam nota hukuman yang menyatakan: “Dia melihat keadaan darurat ekonomi yang disebabkan oleh wabak itu sebagai peluang untuk menjadikan dirinya kaya dengan mengambil apa yang dimaksudkan untuk mereka yang memerlukan”.

Dipekenalkan antara bulan Mac 2020 dan Mei 2021, Program Perlindungan Gaji Amerika Syarikat (PPP) membenarkan perniagaan kecil yang terjejas dilanda wabak tersebut untuk memohon pinjaman swasta dengan faedah rendah bagi menampung gaji dan kos lain.

Staveley, 54, dan rakannya, David Andrew Butziger, 53, telah membuat permohonan palsu sebagai pemilik tiga restoran dan perniagaan tidak diperbadankan bernama Dock Wireless, semuanya dengan “gaji bulanan yang besar”.

Sebenarnya, ketiga-tiga restoran sudah ditutup dan Dock Wireless tidak mempunyai pekerja.

Kedua-dua lelaki itu tidak mempunyai kepentingan.

Menurut Jabatan Kehakiman, “warganegara yang prihatin tentang sifat penipuan mereka” memberi petunjuk kepada penguatkuasaan undang-undang sementara permohonan masih belum diluluskan.

Kedua-dua lelaki itu ditangkap pada Mei 2020, dan Staveley dibebaskan untuk menjalani tahanan rumah setelah didakwa.

Beberapa minggu kemudian, dia memotong alat pemantauan elektroniknya, meninggalkan nota yang mengatakan hendak bunuh diri kepada rakan sekerja dan ahli keluarganya dan memarkir keretanya yang tidak berkunci di tepi laut, menurut jabatan kehakiman.

Tetapi mereka yang mengenalinya tidak yakin dan penyiasat persekutuan memburunya antara Mei dan Julai 2020.

Selama tiga bulan tersebut, Staveley dikatakan telah menggunakan dokumen palsu, plat nombor yang dicuri dan sekurang-kurangnya lima nombor telefon yang berbeza untuk melakukan perjalanan ke seluruh negara dan melarikan diri daripada pihak berkuasa.

Polis akhirnya menangkapnya di utara Atlanta, Georgia, pada 23 Julai 2020.

Staveley mengaku bersalah pada Mei lalu atas konspirasi untuk melakukan penipuan bank dan juga tidak hadir di mahkamah.

Dia akan menghabiskan empat setengah tahun penjara, diikuti oleh tiga tahun parol. – BBC