Kapal tangki milik Vietnam yang didakwa dirampas oleh Tentera Pengawal Revolusi. foto AP.

HANOI – Vietnam sudah berbincang dengan pihak berkuasa Iran berhubung rampasan sebuah kapal tangki minyak Vietnam di luar pantai Iran, kata Kementerian Luar Negeri hari ini

“Kementerian Luar Negeri telah mengadakan perbincangan dengan kedutaan Iran di Hanoi.

”Kedutaan Vietnam di Iran juga telah mengadakan perbincangan dengan pihak berkuasa Iran untuk mengesahkan maklumat dan menyelesaikan insiden itu bagi memastikan keselamatan dan layanan berperikemanusiaan bagi warga Vietnam,” menurut jurucakap Kementerian Luar Negara. Pham Thu Hang pada taklimat media.

Iran didakwa merampas sebuah kapal tangki minyak yang menggunakan bendera Vietnam di Teluk Oman bulan lalu dan masih menahan kapal itu, dua pegawai Amerika Syarikat memberitahu The Associated Press.

Ia merupakan provokasi terbaharu di perairan Timur Tengah ketika ketegangan meningkat antara Iran dan Amerika Syarikat berhubung program nuklear Tehran.

Tentera Pengawal Revolusi yang menguasai MV Southys, sebuah kapal yang disyaki penganalisis cuba memindahkan minyak mentah Iran yang dibenarkan ke Asia, pada 24 Oktober lalu.

Tentera Amerika Syarikat telah memantau rampasan itu, tetapi akhirnya tidak mengambil tindakan ketika kapal itu belayar ke perairan Iran. – Agensi