Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak mentah merosot pada Isnin, di bawah tekanan daripada jangkaan bekalan yang lebih tinggi dan permintaan yang semakin lemah.

Niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.58 atau 0.7% kepada AS$81.59 setong, setakat 0151 GMT manakala minyak mentah Amerika Syarikat (AS), West Texas Intermediate (WTI) turun AS$0.58 atau 0.7%, kepada AS$80.21 setong.

Kedua-dua pasaran telah jatuh sejak tiga minggu lepas, dipacu oleh pengukuhan dolar dan spekulasi bahawa pentadbiran Presiden Joe Biden mungkin mengeluarkan minyak daripada Rizab Petroleum Strategik AS untuk menurunkan harga.

“White House telah membahaskan cara menangani inflasi yang lebih tinggi, dengan beberapa pegawai menggesa agar rizab strategik itu diambil atau menghentikan eksport AS,” kata penganalisis ANZ dalam satu laporan.

Firma tenaga AS minggu ini menambah pelantar minyak dan gas asli untuk minggu ketiga berturut-turut dengan harga minyak mentah berlegar menghampiri paras tertinggi tujuh tahun, mendorong beberapa penggerudi kembali ke medan minyak.

Kiraan pelantar minyak dan gas, penunjuk awal pengeluaran masa depan, meningkat enam kepada 556 pada minggu hingga 12 November, paras tertinggi sejak April 2020, kata firma perkhidmatan tenaga Baker Hughes Co pada Jumaat.

Sementara itu, Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) minggu lepas mengurangkan unjuran permintaan minyak dunia bagi suku keempat sebanyak 330,000 tong sehari daripada unjuran bulan lepas kerana harga tenaga yang tinggi menghalang pemulihan ekonomi daripada pandemik Covid-19 .

Rosneft Rusia, syarikat minyak kedua terbesar di dunia berdasarkan jumlah pengeluaran selepas Saudi Aramco, memberi amaran pada hari Jumaat tentang potensi “pusingan super” dalam pasaran tenaga global, meningkatkan prospek harga yang lebih tinggi apabila permintaan mengatasi bekalan. – Reuters