Perkahwinan dalam kanak-kanak masih sukar dibendung di setengah-setengah negara. Foto Reuters

TOKYO – Perkahwinan dalam kalangan kanak-kanak semakin meningkat di Asia dan negara membangun, menimbulkan kebimbangan bahawa masyarakat antarabangsa mungkin terlepas matlamatnya untuk menamatkan amalan itu menjelang 2030.

Lonjakan itu dipercayai ada kaitan dengan penularan pandemik Covid-19.

Perkahwinan kanak-kanak ditakrifkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan organisasi antarabangsa lain sebagai sebarang perkahwinan rasmi atau penyatuan tidak rasmi antara kanak-kanak di bawah umur 18 tahun dengan orang dewasa atau kanak-kanak lain.

Perkahwinan jenis ini kebanyakannya melibatkan gadis bawah umur.

Kira-kira 750 juta wanita di bawah 18 tahun berkahwin, dengan 30% daripada mereka berumur kurang daripada 15 tahun, menurut Dana Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef).

Perkahwinan itu bukan sahaja menghalang peluang pendidikan anak-anak tetapi kehamilan awal dan melahirkan anak membawa risiko kematian yang lebih tinggi.

Bahkan berkahwin terlalu muda juga boleh menyumbang kepada kemiskinan dan keganasan rumah tangga.

Unicef ​​pada bulan Mac lalu menganggarkan tambahan 10 juta perkahwinan kanak-kanak mungkin berlaku sebelum 2030, dengan penutupan sekolah diramalkan akan meningkatkan perkahwinan kanak-kanak sebanyak 25% dan perkahwinan upahan yang melibatkan pengantin lelaki daripada keluarga miskin yang memiliki ramai anak boleh meningkat 3%.

Dana itu mengunjurkan bahawa 100 juta kanak-kanak bawah umur akan berkahwin menjelang 2030.

Kumpulan kemanusiaan antarabangsa Save the Children menganggarkan terdapat kira-kira 500,000 perkahwinan kanak-kanak di seluruh dunia di tengah-tengah wabak pada 2020.

Kumpulan itu berkata, kira-kira 2.5 juta lagi kanak-kanak perlu berkahwin menjelang 2025 disebabkan oleh wabak itu dan kelembapan ekonomi seterusnya serta kemiskinan.

Mengikut wilayah, Asia Selatan, termasuk India, melaporkan paling banyak perkahwinan kanak-kanak.

Negara-negara di seluruh dunia sedang memperkenalkan undang-undang untuk menghalang jenis perkahwinan ini, tetapi tradisi tempatan sukar untuk diubah.

India telah mencadangkan undang-undang untuk menaikkan umur perkahwinan minimum bagi wanita daripada 18 kepada 21 tahun.

“Kami melakukan ini supaya mereka mempunyai masa untuk belajar dan maju. Negara mengambil keputusan ini demi masa depan anak-anak perempuan,” kata Perdana Menteri Narendra Modi selepas Rang Undang-Undang Larangan Perkahwinan Kanak-Kanak diperkenalkan di Parlimen pada 22 Disember lalu, menurut Voice of America.

Data kerajaan menunjukkan 785 perkahwinan kanak-kanak pada 2020 – peningkatan 50% daripada tahun sebelumnya dan tertinggi dalam tempoh lima tahun lepas.

Ini dikaitkan terutamanya dengan bilangan besar orang yang kehilangan pekerjaan di tengah-tengah pandemik, menjadikan kehidupan semakin sukar bagi keluarga miskin.

Pada 2019, Indonesia – negara dengan majoriti penduduk Islam paling ramai di dunia – menaikkan had umur perkahwinan minimum wanita daripada 16 kepada 19 tahun tanpa kelulusan mahkamah agama.

Tetapi lebih daripada 33,000 perkahwinan kanak-kanak telah diluluskan pada separuh pertama tahun 2020 sahaja melebihi 22,000 untuk semua tahun 2019.

Pergolakan politik juga boleh menyebabkan perkahwinan kanak-kanak meningkat.

Pada Ogos, Taliban menguasai Afghanistan, mencetuskan kebimbangan peningkatan perkahwinan bawah umur kerana kumpulan Islam itu menentang hak wanita untuk bekerja.

CNN melaporkan pada bulan November bahawa pemerdagangan manusia juga menjadi masalah di Afghanistan.

Dalam satu kes, seorang kanak-kanak perempuan berusia 9 tahun di wilayah barat laut Badghis telah dijual kepada seorang lelaki berusia 55 tahun dengan harga kira-kira AS$2,200.

Ia menjadi semakin sukar bagi rakyat Afghanistan biasa untuk membeli keperluan harian kerana usaha bantuan kemanusiaan telah terganggu, sekali gus boleh meningkatkan bilangan perkahwinan kanak-kanak. – Nikkei