Stor minyak di California. foto Reuters

SINGAPURA – Harga minyak mengalami kerugian pada hari Isnin apabila peningkatan ketara kes varian Omicron Covid-19 melanda aktiviti ekonomi, walaupun kerugian dapat dibendung oleh gangguan bekalan di Kazakhstan dan Libya.

Minyak mentah Brent susut AS$0.38 atau 0.46%, kepada AS$81.37 setong, manakala minyak mentah Amerika Syarikat (AS), West Texas Intermediate (WTI) turun AS$0.34 atau 0.43%, kepada AS$78.56 setong.

Jumlah pekerjaan AS di negara itu meningkat kurang daripada jangkaan pada bulan Disember di tengah-tengah kekurangan pekerja dan keuntungan pekerjaan boleh kekal sederhana dalam jangka terdekat apabila jangkitan Covid-19 terus mengganggu aktiviti ekonomi.

Lebih daripada 304.87 juta orang telah dilaporkan dijangkiti oleh novel koronavirus di seluruh dunia dan 5,834,506 telah meninggal dunia, menurut data Reuters.

Firma tenaga AS memulakan tahun baharu dengan terus menambah pelantar minyak dan gas asli selepas meningkatkan kiraan pelantar pada 2021 selepas dua tahun penurunan.

Jumlah pelantar minyak dan gas, penunjuk awal pengeluaran hadapan meningkat sebanyak dua kepada 588 pada minggu hingga 7 Januari, tertinggi sejak April 2020, kata firma perkhidmatan tenaga Baker Hughes Co dalam laporannya.

Walau bagaimanapun, bekalan gangguan di bahagian lain di dunia berkemungkinan menyokong harga.

Di bandar utama Kazakhstan, Almaty, pasukan keselamatan mengawal jalan-jalan dan presiden berkata, perintah perlembagaan kebanyakannya telah dipulihkan, sehari selepas Rusia menghantar tentera untuk membantu menghentikan pemberontakan.

Protes bermula di wilayah barat Kazakhstan yang kaya dengan minyak selepas had harga negeri bagi butana dan propana telah dihapuskan pada Hari Tahun Baru.

Pengeluaran di medan minyak utama Kazakhstan, dekat Tengiz dikurangkan pada Khamis, kata pengendalinya Chevron Corp, kerana beberapa kontraktor mengganggu laluan kereta api bagi menyokong protes yang berlaku di seluruh negara Asia tengah itu.

Pengeluaran di Libya telah menurun kepada 729,000 tong sehari daripada paras tertinggi 1.3 juta tong sehari tahun lepas, sebahagiannya disebabkan kerja penyelenggaraan saluran paip.

Penambahan bekalan daripada Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum, Rusia dan sekutu (OPEC+) tidak mengikut pertumbuhan permintaan.

Pengeluaran OPEC pada Disember meningkat sebanyak 70,000 tong sehari daripada bulan sebelumnya, berbanding kenaikan 253,000 tong sehari yang dibenarkan di bawah perjanjian bekalan OPEC+ yang memulihkan pengurangan pengeluaran pada tahun 2020 apabila permintaan merosot disebabkan sekatan pergerakan akibat Covid-19. – Reuters